Landet runt

Alexander Hansson från Jägareförbundet Östergötland gav scouterna tips om hur man ser vilket djur som har passerat i skogen. Foto: Johan Petersson

Scouter fördjupar sig i jakten

ÖSTERGÖTLAND Jägarna och scouterna har många gemensamma intressen. Jägareförbundet Östergötland tog därför initiativ att bjuda in den lokala scoutkåren till en halvdag i skogen och fördjupning i jakt och vilt.

2024-10-01

Runt 30 glada ungdomar mellan 8 och 17 år anlände tillsammans med sina ledare. Längs med en stig i skogen hade jägarna förberett stationer med fokus på olika ämnen och områden inom jakten.

Vid jaktvårdskonsulent Martin Mattssons station fick scouterna veta mer om artkännedom och om varför vi jagar.

- Scouterna hade många kluriga frågor om våra vilda djur, sa Martin Mattsson efteråt. Det märks att de inte är några nybörjare på ämnet.

Vid nästa station hade Alexander Hansson laddat med olika spillningshögar och andra tecken i naturen som visar att ett vilt har passerat. Han kunde ge scouterna tips om hur man tolkar de olika tecknen för att komma fram till vilket djur det handlar om.

Jägareförbundet Östergötlands ungdomsansvarige ansvarade för en station där scouterna fick lära sig om allt ätbart som finns i våra skogar. Att provsmaka rönnbär var en ny och spännande upplevelse för många. Samtidigt fick de höra om Jägareförbundets ungdomsverksamhet och allt som finns att göra för ungdomar i länet.

Självklart fanns det även skytte med i bilden. På Johan Liwell och Anders Rosendals station fick både ungdomar och ledare prova på luftgevär och 22long. Glädjande nog kunde alla gå därifrån stolta över att ha träffat målet.

Längs med sträckan fanns också en tipspromenad att svara på och när vinnaren i den korats avslutades dagen med att grilla hjortchorizo och wienerkorv på vildsvin.

- De här dagarna är väldigt givande, både för att bygga kontakter och för att öka förståelsen för våra olika organisationer och det arbetet som görs, säger Martin Mattsson. Vi har ju många gemensamma nämnare att utgå ifrån.