Opinion

Förslaget om skyddsjakt på klövvilt äventyrar synen på vilt. I en jägares ögon är viltet en resurs, menar förbundsordförande Peter Eriksson. Foto: Mostphotos

Oetiska förslag om klövvilt från lantbruksutredaren

OPINION. När LRF, Södra, Mellan- och Norrskog, Jordbruksarrendatorerna tillsammans med Riksförbundet M ville sätta fokus på att viltet orsakar stora skador på jordbruket, startade man en Viltskadekommission.
Man fick den förra landshövdingen i Östergötland Elisabeth Nilsson att leda kommissionen. Resultatet blev en 80-sidig rapport som Svenska Jägareförbundet sågade med rubriken ”En krigsförklaring mot viltet”.

2024-08-30

Nu har samma person levererat en utredning åt regeringen om att underlätta lantbrukets förutsättningar. Elisabeth Nilsson har föga förvånande levererat en utredning där viltet mer eller mindre enbart framställs som skadedjur. Förslagen som rör rådjur, dov- och kronvilt speglar därför hennes tidigare hållning. Jag har följande spontana kommentarer till utredningen.

• Utredaren föreslår en minskad vargstam. Detta är bra och ligger i linje med vad förbundet arbetat för under en lång tid. Dock måste rovdjursförvaltningen ses som en helhet, eftersom björnjakt, järvjakt, lodjursjakt och vargjakt baseras på samma undantagsregler i Art- och habitatdirektivet. Detta verkar utredningen inte ha beaktat.
  • Skyddsjakt på eget initiativ av rådjur, dov- och kronvilt riskerar att förändra allmänhetens syn på jakt, som ett hållbart, lokalt och småskaligt brukande av en förnyelsebar resurs.
    Detta kan förbundet inte acceptera.
  • Förslaget om skyddsjakt på klövvilt äventyrar synen på vilt. I en jägares ögon är viltet en resurs. Förslaget placerar in klövvilt som skadedjur, vilket kan medföra att jägarens roll blir skadedjursbekämpare. Detta är en hållning som ligger långt från förbundets syn där jakt är en del av ett hållbart brukande.
  • Förslaget utmanar också jaktetiken på ett onödigt sätt. Svenska Jägareförbundets medlemmar har i en stor process pekat ut behovet av en hög jaktetik som en högt prioriterad framtidsfråga.
  • Lantbruket är en viktig basnäring som behöver bra villkor och regler för att vara konkurrenskraftigt. Utredaren har inte tittat så brett på lantbrukets förutsättningar som utredningen gav utrymme till, och i allt för liten omfattning beaktat lantbrukets roll i arbetet för en hög biologisk mångfald i landet. Förbundet skulle välkomna förslag som inte ställde miljöarbetet och lantbrukets villkor och förutsättningar emot varandra, utan tog ett större helhetsgrepp på frågan.

Nu kommer Svenska Jägareförbundet att analysera utredningen noggrant innan vi skickar ett balanserat och konstruktivt remissvar.

Peter Eriksson
Ordförande