Opinion

Fler och fler växer upp i städer utan någon naturlig koppling till skog och mark, vilda djur och fåglar. Foto: Most photos

Vi behöver visa vad vi jägare faktiskt gör

LÄNSORDFÖRANDEN. Fler och fler växer upp i städer utan någon naturlig koppling till skog och mark, vilda djur och fåglar. Ju längre bort våra urbana medmänniskor kommer från naturen desto svårare får vi jägare att förklara vad viltvård är och hur ekologi fungerar i verkligheten.

Olof Lublin, ordförande i Jägareförbundet Stockholm.

2018-09-10

Vi vill gärna att alla ska förstå vikten av den viltförvaltning vi jägare utför. Ett lysande sätt att få fler människor insatta i hur vår natur fungerar är att ta jägarexamen.
Här kommer också vårt nålsöga – behovet att följa upp individen efter examen. Det är utomordentligt svårt att täcka det stora behov som finns av vidareutbildning i praktisk jakt.

Stockholms län är kanske extra drabbat, men i stora delar av Sverige finns det många nya jägare som saknar jagande släktingar och vänner. Därför har vi och flera länsföreningar skapat jaktgårdar dit nya och marklösa jägare kan komma ut på jakter och kurser.

Vi i Stockholm är mycket stolta över den verksamhet som bedrivs på våra två jaktgårdar, men behovet är mycket större än så. Därför startade Jägareförbundet Stockholms län 2017 två pilotprojekt: Unga jägare och Jaktcoach. Medlemsvärvning är självklart ett syfte, men det viktiga är att låta våra skickliga och erfarna jägare förmedla sina kunskaper till nyutexaminerade jägare, vår framtid.
Vi behöver visa vad vi jägare faktiskt gör.
Visst gynnar det Svenska Jägareförbundet, men mest gynnar det våra vilda djur.
Olof Lublin
Ordförande Jägareförbundet Stockholms län