Opinion

"Nog för att vildsvin orsakar stora skador för lantbruket, men ska vi få bukt med det problemet måste vi behandla vildsvin som en resurs och inte som ett skadedjur." Foto: WildMedia / Mostphotos

Vildsvin är en resurs – inte ett skadedjur

LÄNSORDFÖRANDEN. Efter att under åren ha stått på otaliga mässor och bjudit på vildsvinskött förvånas jag fortfarande över attityden till vildsvinsköttet, som i mitt tycke är bland det bästa viltköttet vi har. Men med reaktioner som ”det går väl inte att äta vildsvin, aldrig att jag tar det i munnen” jobbar vi i motvind.

Magnus Kelldén Ordförande Jägareförbundet Södra Älvsborg. Foto: Privat

2019-10-01

Målet måste vara att hålla nere skadorna – samtidigt som man stimulerar jägarna att jaga mer vildsvin.

Vildsvinskött är ett av våra mest klimatsmarta livsmedel, men för att få ut mer av det till konsumenter behövs enklare regler – som det finns vid försäljning av till exempel älg, hjort och rådjur.

Vi på landsbygden måste hjälpas åt att ta ansvar för etiken och i förvaltningen av vildsvinen. Arbetar vi tillsammans blir vi starka och löser uppgiften. Därtill kan vi sprida ett utsökt och klimatsmart kött, skapa förutsättningar för näringsverksamhet på landsbygden.

Livsmedelsverket måste se möjligheterna och riksdagen behöver skyndsamt ta ett beslut om småskalig försäljning av detta fantastiska kött, så att vi kan nå ut med vildsvinsköttet på bred front – utanför jägarkretsar.
Därutöver måste det lokala, nära samarbetet mellan lantbrukare och jägare stärkas – för att förvalta vildsvinen och få bort skadedjursstämpeln!

Magnus Kelldén
Ordförande Jägareförbundet Södra Älvsborg