Opinion

Foto: Mostphotos

Bättre eftersök med jägarnas förslag

LÄNSORDFÖRANDEN. Trafikeftersök organiseras genom Nationella Viltolycksrådet, NVR, där Polisen är huvudman och övergripande ansvarig. Svenska Jägareförbundet och Jägarnas Riksförbund administrerar det praktiska med eftersöksjägare, deras spårhundar och kontaktpersoner för viltolycksorganisationen.

Olof Lublin, ordförande Jägareförbundet Stockholm. Foto: Privat

2020-06-02

Jägarorganisationerna sköter rekryteringen. Vi har formella tester och prov som ekipagen ska genomgå, vi kräver extraordinär god erfarenhet hos hundförare och samordnare. Vi sköter i princip allt det praktiska och ett stort ansvar vilar på oss för att verksamheten ska fungera.

Jägarna ansvarar för utförandet och det är våra beslut som ska garantera kvaliteten. Av den anledningen ska jägarorganisationerna också äga rekrytering och hela den praktiska delen, ”från ax till limpa”.

Nu är det tyvärr inte så, eftersom personer som vi föreslagit till NVR enkelt och utan egentlig förklaring kan bli refuserade av Polisen. Något som enligt min mening endast bör accepteras vid prick i belastningsregistret.
I övrigt ska jägarkårens förslag gälla.

Enligt mig ska Polisen precis som nu vara huvudman för NVR. Det innebär även ansvar för arbetsskyddet då eftersöksjägaren är ute på uppdrag.

Vår organisation ska äga och undantagslöst ansvara för hela den praktiska delen av NVR:s eftersöksverksamhet. Det skulle tydliggöra vår organisatoriska roll och i längden förbättra för våra eftersöksjägare – så att de får rätt förutsättningar för att utföra uppdraget på bästa sätt.

Olof Lublin
Ordförande Jägareförbundet Stockholms län