Opinion

Det finns flera viktiga frågor för Svenska Jägareförbundet och landets jägarkår, men högst upp denna höst står frågan om fjälljakten. Foto: Oscar von Stockenström

Beslutsamhet i fjällfrågan

FÖRBUNDSLEDARE. I skrivande stund är det högsommar och ödet för Renmarkskommittén är ännu ett oskrivet blad. Dock står hösten strax för dörren och med den kommer även våra beslutsfattare att åter samlas i mötesrummen i Stockholm för sin fortsatta gärning. Det finns en fråga som behöver hanteras med högt tempo i höst, skriver förbundsordförande Peter Eriksson.

2024-09-02

Det finns flera viktiga frågor för Svenska Jägareförbundet och landets jägarkår, men högst upp denna höst står frågan om fjälljakten. Renmarkskommittén har gjort ett omfattande jobb, tyvärr i en riktning som är orealiserbar och grundligen fel. Fokus har varit på historia och lagstiftning samt övertygelsen att det bara finns en grupp medborgare som ska ha all rätt att verka i de svenska fjällen.

Den som läste partiernas olika kommentarer till delbetänkandet för ett år sedan borde snabbt insett att kommitténs mål aldrig kommer att realiseras politiskt. Ändå fortsatte man i oförminskad styrka i fel riktning. Ett slöseri med tid kan tyckas. En omfattande remissomgång senare, kan det konstateras att det inte heller finns stöd för linjen i civilsamhället eller bland de kommersiella eller offentliga aktörer som befinner sig i aktuellt område.

Vad återstår då för regeringen och landsbygdsminister Peter Kullgren (KD) att göra? Frågan behöver hanteras mycket skyndsamt och dessutom befrias från Renmarkskommitténs dikeskörningar. Nya insatser måste se till helheten och inte bara till en liten yrkesgrupp. Alla aktörer måste vägas in, exempelvis hur företagen och satsningarna i norr ska kunna rekrytera medarbetare.

Dessutom behöver den politiska uppslutningen bakom en långsiktig lösning vara tillräckligt bred för att fungera som fundament för framtiden. Här har alla partier i riksdagen ett lika stort ansvar att agera ansvarsfullt och konstruktivt.

Det behövs ett modernt ramverk för hur statens mark i fjällen ska nyttjas. Ett system som ger alla aktörer rätt att ta del av det som vi kollektivt äger och som är en omistlig del av vårt arv från tidigare generationer.

En av Svenska Jägareförbundets viktigaste uppgifter är att stå upp för och säkerställa den svenska jakttraditionen för kommande generationer. Våra barn och barnbarn måste ha lika stor rätt att uppleva hela Sveriges utbud av jaktmöjligheter som vi har. Fjällfrågan är central i detta arbete. Landar den fel är inte bara jakten förlorad, då tas även betydande steg bort från hur Sverige fungerar som modern rättsstat med likabehandling av medborgarna. Vi kan aldrig acceptera att morgondagen på fjället är stängd för alla utom ett fåtal.

Peter Eriksson
Ordförande Svenska Jägareförbundet