​Mårten gås – året om?

Inför Mårten Gås på måndag 11 november planerar många äta gås med den traditionella svartsoppan först. Vildgässen har ökat markant de senaste 10 åren. Men hur många av oss äter svensk vildgås idag till vardags? Göran Frisk, på Friskens Viltfågel, i Vittskövle, tipsar om att det finns mycket gott och spännande att laga året runt av det naturliga vildgåsköttet.

2019-11-06

Nu är det dags att äta vildgås till vardags. Vildgässen har ökat markant de senaste 10 åren. Men hur många av oss äter svensk vildgås idag - förutom på Mårten gås den 11 november?

Göran Frisk, på Friskens Viltfågel, Vittskövle, säger att det finns mycket gott och spännande att göra av vildgåsen. Han tipsar om att vildgäss går utmärkt att röka, grava, lufttorka, använda som skav eller göra korv på.

-Självklart kan man helsteka gåsen på traditionellt sätt (välj då ung gås) – eller skära ut bröstfiléerna och steka. Det går också utmärkt att mala gåskött till en god biff och servera med asiatiska tillbehör. Och vill man ta vara på allt – kan du fylla kuddar med dunen, tillägger Göran Frisk.

Inför Mårten Gås på måndag 11 november är det många restauranger som serverar gåsmiddag med den traditionella svartsoppan först.

-Men det är dåligt utvecklad fågelätarkultur norr om Skåne, säger Göran Frisk som tycker att vi ska se gässen som en vild klimatsmart resurs året om.

Under senare tid har dessutom gässens ökande antal lett till skador på jordbruksgrödor och även skapat problem för naturvården. Om du väljer vildgås till middag ger du jägarna anledning att fälla fler. Man kan med andra ord äta upp ett problem för bönder och naturvårdare.

Vildgässen får extra skjuts av den nyligen utkomna Köttguiden från WWF, där viltkött är en av de få livsmedel som får grönt ljus i alla kategorier. https://www.wwf.se/mat-och-jordbruk/kottguiden/

Gåsrecept hittar du här!

Cirka 50 000 vildgäss skjuts årligen. Gäss är svårjagade – den vanligaste formen är bulvanjakt, det vill säga att man sätter ut bulvaner för att locka till sig riktiga gäss.

-Hur smakar de olika gässen? Camilla Olsson, doktorand vid Högskolan i Kristianstad svarar: ”Vi har gjort beskrivande smaktester på våra vanligaste gåsarter. Grågås och sädgås visade sig ha väldigt snarlika smakupplevelser. Vitkindad gås stack ut på ett positivt sätt vad gäller vissa smakegenskaper, som till exempel mörhet. Så kanske kan grågåsen få konkurrens på matbordet till Mårten Gås?

Kan du se skillnad på de olika gässen; grågås, kanadagås, vitkindad gås, bläsgås och sädgås?

PS: Därför heter det smörgås?

Ordet smörgås kan spåras tillbaka till då man i stugorna kärnade sitt eget smör. Vid kärnandet steg små smörklumpar upp till mjölkytan och drev omkring likt gäss. En sådan smörklump passade utmärkt att lägga på en skiva bröd. (enligt Wikipedia)

För mer information; Christina Nilson-Dag, Svenska Jägareförbundet, 070 738 83 06