Fjälljakten

Foto: Mikael Damkier/Mostphotos

Fjällrådet formerar sig för tuffa utmaningar

Att fjälljakten står inför tuffa utmaningar är känt. Just därför har Svenska Jägareförbundet bildat ett fjällråd, som ska hjälpa förbundsstyrelsen att bereda och förankra de frågor som ska fattas beslut om.
– Nu har vi haft vårt första möte. Det är roligt och inspirerande att få leda arbetet med så kunniga och duktiga ledamöter, säger ordföranden Gun Fahlander.

2021-07-04

Under det första mötet formerade sig Fjällrådet.
– Det är viktigt att alla förstår vilken roll och uppgift som Fjällrådet ska ha. Samt hur vi ska arbeta, säger Gun Fahlander.
Regeringen har nu tillsatt de experter som ska ingå i utredningen runt den nya renskötsellagen. Förbundet hade nominerat Birgitta Isaksson och Hans Geibrink, eftersom det fanns krav på att nominera en man och en kvinna.

– Regeringen har nu utsett Hans Geibrink till expert från Svenska Jägareförbundet. Utredningen kommer att pågå under fyra års tid. Förbundet har dock varit tydligt med att vi tycker direktiven för utredningen tar alltför lite hänsyn till alla människor som lever och verkar i renskötselområdet. Vi anser att regeringen borde komma med tilläggsdirektiv så att alla intressen beaktas i utredningen, säger Gun Fahlander.

I övrigt diskuterades dialog och samarbeten med länsstyrelser och hur fjälljakten fungerar rent allmänt.
– Som läget är just nu med många svåra och tuffa utmaningar behövs Fjällrådet under många år framöver. Det vi ska göra är viktigt för hela förbundet och jag anser att vi tillsammans kommer kunna bidra med både kunskap och förslag för att bevaka fjälljaktfrågorna, säger Gun Fahlander.