Eftersök

Nu blir det ännu enklare för jägare att finna hjälp med eftersök, när eftersöksnätverk ökar täckningen genom samverkan. Foto: Martin Källberg / Svensk Jakt

Eftersöksassistans och Eftersökspoolen inleder samarbete

För att öka tillgängligheten av eftersöksekipage inleder nu nätverken EA (Eftersöksassistans) och Eftersökspoolen ett samarbete. På så sätt blir det ännu enklare för jägare att upprätthålla god jaktetik.

2021-08-16

− Vi kommer i och med detta rekommendera varandras ekipage, när det gynnar service och tillgänglighet. Det blir helt enkelt enklare för de jägare som vill nå oss, säger Linus Lydeking, ekipage och även ordförande i Eftersökspoolen.

Båda nätverken jobbar på liknande sätt och har som mål att hålla en hög etik och förse jägarkåren med skickliga eftersöksekipage.

− Samarbete har ett egenvärde i sig självt. När vi som sysslar med eftersök är samarbetsinriktade gagnas jaktetiken, säger Markus Olsson som bland annat arbetar med EA på Svenska Jägareförbundet.

Även om den ökade tillgängligheten är den mest påtagliga nyttan för vanliga jägare finns andra beröringspunkter.

− Eftersom vi har en ständig ambition att utvecklas som ekipage är det glädjande att samarbetet också möjliggör erfarenhetsutbyte, gemensamma utbildningar och träffar, säger Patrik Nilsson ekipage och deltagare i EA:s styrgrupp.

Nätverkens ekipage i olika delar av landet: