Jakthund - Hem

Vipera berus, huggorm. Foto: Niklas Liljebäck

Så undviker du att din hund blir ormbiten

Under den varma delen av året är tyvärr huggormsbett vanligt hos hundar. En orm kan känna sig trängd av en nyfiken hund som är närgången och nosar.
– Vi behöver bli mer observanta, hålla hunden kopplad och nära oss. Det är även bra att ha telefonnummer till närmsta veterinär lättillgängligt, säger Ulrika Karlsson-Arne, kommunikatör Svenska Jägareförbundet.

2024-05-27

I Sverige finns det endast en ormart som är giftig, huggormen. De andra två, snok och hasselsnok, är ofarliga. Ormar liksom andra djur går till attack om de känner sig hotade. De flesta fall av huggormsbett sker vanligtvis mellan april och november. Oftast blir hundar bitna i ansiktet, nos eller på frambenen. Huggormar biter ofta varningsbett utan gift, därför är det viktigt att direkt försöka avlägsna hunden efter ett möte med en orm. Då finns chansen att ett hugg bara blir en sårskada.
– Det är viktigt att hålla hunden kopplad och nära dig så du har den under uppsikt. Stampa lite extra i marken under hundpromenaden. Huggormar känner av vibrationer i marken och brukar försvinna när man rör sig i närheten. Allt för att undvika onödiga konfrontationer med en orm, säger Ulrika Karlsson-Arne, kommunikatör Svenska Jägareförbundet.

Det är sällan hundägaren ser ormen, men i det flesta fall kan hunden ha skällt, hoppat eller sprungit i väg från en plats. Då är det viktigt att lämna platsen oavsett om du själv sett en orm eller inte, eftersom det kan vara ett tecken på att hunden blivit biten. Det är bra att vara extra uppmärksam varma dagar, eftersom ormar gärna ligger och solar på stigar och vägar.
– Förbered dig genom att vara påläst om hur du ska gå till väga vid ett misstänkt ormbett och ha alltid telefonnummer till närmsta veterinär lättillgängligt. Om din hund skulle bli biten av en orm ska du uppsöka veterinär direkt, säger Ulrika Karlsson-Arne.

Minska risken för orm på tomten
Om du vill göra din gårdsplan eller tomt ormfri är det bästa sättet att se till att den inte är attraktiv för ormarna. Sommartid kan du undersöka alla tänkbara gömställen och övervintringsplatser. Följande saker kan du åtgärda för att minska risken för ormar på tomten:

• ta bort rishögar och stenrösen
  • täta till stenmurar och husgrunder
  • kontrollera näten för källarventiler
  • klipp gräset ofta, håll det kort
  • ha inte komposter och lövhögar onödigt nära inpå huset

Om olyckan ändå skulle vara framme
Ett bett i ben eller tass är ofta allvarligare än ett bett i nosen. Blodcirkulationen och musklernas aktivitet när hunden går på benet gör att giftspridningen påskyndas. Håll därför din hund stilla och låt den vila. Om det är möjligt – bär din hund.

Och sist men inte minst, kontakta alltid sjukvården om du själv blir huggormsbiten.