Jakt

Att använda signalfärgade kläder bidrar till en säkrare jakt. Foto: Madeleine Lewander

Säkerheten i jakten rör oss alla

Att jakt genomförs så att varken människor, hundar eller egendom utsätts för risker är en självklarhet. – Alla i jaktlaget behöver vara med och engagerade i säkerheten. För det är först när alla vet, och tar sitt ansvar som vi har en miljö där säkerhetsarbetet utvecklas, säger kommunikationschefen Magnus Rydholm.

2024-08-19

Säkerheten i jakten har ökat markant de senaste 40 åren. Det finns många förklaringar till detta. Bland annat har frågan stått högt på dagordningen hos jägarna.
– Jägarexamen, kommunikationsradion, pejlar, appar, gps:er, signalfärgade kläder och debatten om säkerhet är några saker som gjort att vi idag diskuterar säkerhetsaspekter på ett mycket bättre sätt än tidigare, säger Magnus Rydholm.

Han menar att nästan alla jaktlag har ett fungerande säkerhetstänkande. Men att det alltid finns utrymme för att göra ännu mer.
– Framför allt är det viktigt att hålla diskussionen i jaktlaget igång. Så att diskussion om kulfång, förbjudna skjutriktningar och andra frågor blir en naturlig del av den jaktliga förberedelsen. Om alla känner sig delaktiga och tar ansvar för säkerheten så utvecklas jaktlaget.

– Tänk både stort och smått. Allt ifrån att jakttornen är hela och att det finns tillgång till första förband, till hur vi kan undvika vissa vägpass och hur mycket vi ska ha tränat skytte innan jakten. Den allra viktigaste aspekten av en bra jakt är att alla kan åka hem hela och friska, säger Magnus Rydholm.

Få mer tips på hur man kan göra jakten säkrare - Säkrare jakt