Skytte

I dam klassen blev Caroline Karlsson 2:a, Cornelia Dagobert 1:a och Jenny Edin 3:a. Foto: Lars Björk

Höga resultat i Arvika

När årets ”Gubb”SM avgjordes i Arvika var det många duktiga skyttar med höga resultat.

2018-06-11

Årets SM i kombinerat skytte för Jägareförbundet sköts i ett mycket vackert väder och nästan väl hög temperatur. Detta märktes dock inte på skyttet där det sköts många höga resultat. Arvika Jsk hade som vanligt lyckats bra med arrangemanget. De hade dock en del problem med maskiner men med skruvande på sena kvällar lyckades tävlingsledaren Fredrik Olsson med övriga funktionärer få ihop alla maskiner till tävlingarna. Det är alltid mycket trevlig stämning på tävlingarna i Arvika med de alltid så glada värmlänningarna som arrangörer.

De duktiga juniorerna fr.v. 2:an Anton Andreasson, 1:an Andreas Bergström samt 3:an Pontus Thurgren. Foto: Lars Björk.

Junioren Andreas Bergström sköt mycket fina 357p och vann juniorklassen. Andreas som har löpande viltmål som sin specialgren där han har gjort stora framgångar även internationellt. Han visar att han också kan skjuta hagel med fina 22 på trap och 21 träff på sportingen. På andra platsen kom hemmasonen Anton Andreasson med mycket fina 334p, det ska nämnas att han är bara 14 år. På tredjeplats kom Pontus Thurgren på 286 p.

I damklassen var det den unga Cornelia Dagobert som sköt mycket fina 341 p. Tilläggas ska att hon är bara 16 år. På andra plats kom Caroline Karlsson med 296p. Tredjeplats belades av Jenny Edin också det en junior och var med för första gången. Det ska också nämnas att vi hade ytterligare en tjej med, Marie-Louise Edman, och även för henne var det första gången. Hoppas vi får se mer av dem i framtiden på banorna.

Arvika Jsk hade också ordnat ett mycket fint prisbord med bl.a. verktygssats värt 4500 kr, varmvattenberedare värde 6000 kr, jaktresor värd 12 000 kr på prisbordet.

De yngre oldboysen på prispallen fr.v. 2:an Andreas Pettersson, 1:an Anders Benjaminsson samt 3:an Thomas Söder. Foto: Lars Björk.

Anders Benjaminsson var den som med ett riktigt bra skytte vann yngre oldboys på fina 365p. Andraplatsen belades av Andreas Pettersson på 342p. Värmlänningarna var duktiga på hemmaplan och här tog Erik Nyholm bronset på 332p.

De lite mer allvarsamma veteranerna med sina medaljer. Fr.v. 2:a CG Gustafsson, 1:a Bertil Kainulainen och 3:a Mats Larsson. Foto: Lars Björk.

Den till deltagarantalet största klassen veteranklassen med 15 deltagare vanns av Bertil Kainulainen på 360 p. Andraplatsen tog CG Gustafsson på 355p. På tredjeplats kom Mats Larsson på 337.

För öppenklasskyttarna fanns en insatstävling på samma grenar som vanns av Emil Håkansson på höga 378p. Tvåa här var hemma skytte Christian Andreasson. Här ska nämnas att dagen innan gick Skyttesportförbundets Enkel Jägarkombination som han för övrigt vann. Där fick då Christian mottaga Skyttesportförbundets "Stora Skyttars Märke" som utdelades för 6 SM segrar. På tredjeplats kom inte helt okände i skytte sammanhang Niklas Bergström med 368p. Det var hela 7 skyttar över 355 p i insatstävlingen.