Skytte

Foto: Lars Björk

Kallt SM skytte

Årets Sm för damer, juniorer, oldboys och veteraner blev en kall tillställning i 0 gradigt i snö och hagel. Trots detta sköts det toppresultat.

Emil Håkansson. Foto: Lars Björk

2019-05-10

Sm avgjordes i ett tufft skytteväder då det behövdes mycket kläder för att i 0 gradigt som varmast med snöfall och kraftiga hagelbyar skjuta. Trots detta sköt det i insatsklassen av Emil Håkansson ett fantastiskt resultat med hela 394p! Han sköt fyllde med 25 träff på både trap och sporting vilket ger 100p i varje gren. Även råbocken fyllde han med 100p. På älgen sköt han 94 p vilket ger 394p totalt. Ett mycket imponerande resultat vilket åtminstone i Sverige är det högsta resultatet. Vi har inte helt koll på de övriga nordiska länderna men ingen av oss har hört om ett så högt resultat.
I junior klassen var endast en junior med i år och det var Daniel Karlsson. Det var första gången för honom så det är roligt när det kommer nya skyttar och han sköt hela 287p.
I yngre oldboysklassen var det 8 skyttar som gjorde upp om medaljerna och där var Anders Benjaminsson riktigt vass och hade 377p. Det var första gången i Yngre oldboysklassen för Karl-Johan Brindbergs som med fina 265p blev tvåa. Bronspengen lade Lars Björk beslag på med 344p.
Årets tävling arrangerades på ett föredömligt sätt av Östersunds Jsk. Tävlingen flöt på mycket bra trots att vädret inte var på vår sida med både snö på marken och i luften och även kraftiga hagelbyar fanns med.
Veteranklassen var den största klassen i antal med 9 deltagare. Det är en tuff klass med många duktiga skyttar. Det var hela 5 skyttar inom 9 poäng. Bäst för dagen var hemmaskytten Sven-Åke Draxtén på 337p. Silvret knep Roger Lundström endast 4p bakom. Sedan var det bara 2 p till tredjeplacerade Mats Larsson.
Tyvärr var det ingen dam med i år.
Lars Björk