Skytte

Från vänster: Michaela Stenglova från Tjeckien, Liina Laine från Finland, Cornelia Dagobert. Foto: Karl-Johan Brindbergs

Ung debutant i damklass höll för trycket

Sista helgen i juni var det åter dags för tävling i Europeisk Jaktkombination som i år hölls utanför Tallinn i Estland. Sverige hade en trupp bestående av en dam och 20 herrar fördelat i öppen och seniorklass.

Från vänster: Kimmo Iivonen Finland, Karel Kotrc Tjeckien, Jouni Kaunisto Finland, Bernard Raimondo. Foto: Karl-Johan Brindbergs

2019-07-12

Upplägget inför dessa mästerskap är att det inleds med träning i tre-fyra dagar och sedan tävling som sträcker sig över tre dagar. Kuldelen hölls på en militär skjutbana där vi sköt inomhus på 100 meter och en 50 meters grisbana. Bra förhållanden där vinden inte kunde påverka nämnvärt och man hade tydliga avgränsningar mellan skjutbåsen.

Bara några hundra meter därifrån låg hagelbanorna med två olika layouter för sporting, en med skottdubblé och den andra med heldubblé samt två olika trapbanor.

Vädret var lite nyckfullt med kraftig vind ett par dagar vilket gjorde att duvorna var lite bråkiga. Dom var inte alltid där pipan var om man ska ha det som en ursäkt.. har du hört den förr?

Efter tre dagars intensivt skytte hade vi återigen framgångar i det svenska teamet. Debutanten Cornelia Dagobert, 17 år från Lidköping slutade på en mycket fin tredje plats och tog därmed sin första medalj på ett EM. Cornelia var endast en poäng efter tvåan och satte även ett nytt svenskt damrekord med sina 711 poäng.

Laget som i år bestod av Lennarth Eriksson, Emil Håkansson, David Sandelin, Ulf Edén Kravik, Pierre Håkansson och undertecknad, Karl-Johan Brindbergs fick efter särskiljning en bronsmedalj i hagel och slutade på en femteplats i den totala sammanställningen.

David Sandelin från Jämtland blev bäste svensk med 767 poäng, endast tio poäng efter den slovenske vinnaren Miha Finkst.

Bernard Raimondo från Götene slutade på en hedrande fjärdeplats i seniorklassen bakom två finska skyttar och vinnaren från Tjeckien.

Nästa år går tävlingen utanför Maribor i Slovenien och inom ett par år ska det även arrangeras ett VM i denna kombinationsform.

Ni som är intresserade, sök gärna mer information om hur skyttet går till på förbundets hemsida. Om inte för tävlings skull så för träningen. För mig som jägare är det perfekt träning inför höstens olika jakter med både studsare och hagelbössa.

Karl-Johan Brindbergs