Skytte

De tre medaljörerna totalt fr.v. Emil Håkansson tvåa, David Sandelin etta och Markus Pollak trea. Foto: Lars Björk

David Sandelin vann Jägar-SM 2019

Årets Jägar-SM arrangerades av Rödöns Jsk i Krokom där det blev många höga resultat. Även ett Svenskt rekord blev det och en junior på pallen.

Glada medaljörer i hagel fr.v. silver till Karl-Johan Brindbergs, guld till Norrbottens Joakim Karlsson och bronset till Kent Larsson. Foto: Lars Björk

2019-08-13

När Jägareförbundets Jägar-SM avgjordes var många duktiga skyttar på plats. De senaste tio åren har det blivit allt högre resultat på Jägareförbundets Jägar-SM.
Detta beror på att fler skyttar tränar mer. En anledning är de skyttar som åker på det Europeiska jaktskyttet varje år som tränar mer. Där är det stor konkurrens och de skyttar som åker dit vill göra bra ifrån sig och då krävs det mycket träning. Årets Jägar-SM hade skyttar med från Skåne till Norrbotten.

Efter första dagen var det junioren Markus Pollack som ledde tävlingen på fina 379p med Emil Håkansson på 378 p och trea låg David Sandelin på 377p. Mycket jämnt och helt öppet till söndagens skjutningar.
Mycket starkt av Markus Pollack som junior att hålla ihop sitt skytte där han sköt fina 369p vilket räckte till en fin tredjeplats totalt.
Emil Håkansson har varit i toppen under många år och i år räckte det till en fin andraplats då han sköt 372p på söndagen och totalt 2p före Markus.

Segrare stod hemmaläns-skytten David Sandelin då han sköt fina 385p på söndagen. Det ska också tilläggas när han sköt den sista grenen sporting var vädret inte var snällt mot honom. Det började regna så mycket att serien fick avbrytas. När serien fortsatte började det att regna igen men inget avbrott gjordes och ändå sköt han 23 träff av 25, mycket starkt av David.

Lite extra roligt i år var att en relativt liten klubb, Rödöns Jsk, och helt oerfaren av stora tävlingar som arrangerade årets JägarSM. Detta gjorde de med bravur. De har lagt ner många timmar med nybyggnation på flera av banorna. Detta med Fredrik Nykvist i spetsen ska de ha ett stort tack för sin insats.

Årets bästa lag var Stockholms län som bestod av Emil Håkansson 750p, Pierre Håkansson 726p och Magnus Rönning 739p. De sköt mycket fina 2215 p och det var en rejäl putsning av det gamla rekordet som innehades av Jämtland på 2169 från 2017.
I hagelgrenen var det ett nytt namn från Norrbotten Joakim Karlsson som vann efter en spännande särskjutning mot Karl-Johan Brindbergs. De båda hade träffat 96 av 100 duvor. Även om bronspengen blev det särskjutning där Kent Larsson tog hem den efter särskjutning mot 3 skyttar till som var kvar och hade 95 träff.

I totalen av kulgrenarna var det David Sandelin som var stadigast och vann på 382 p av 400p. Tvåa där kom Emil Håkansson med 378 p och Mikael Tham på 370p.
Hela resultatlistan finns på Jägareförbundets hemsida under skytte.

Lars Björk

Många duktiga skyttar i lagen som tog medalj. Fr.v. silvermedalj till Jämtland län, segrare Stockholms län och bronspengen till Skaraborg. Foto: Lars Björk