Skytte

Foto: Madeleine Lewander

Personer i riskgrupper föreslås slippa skjuta skytteprovet

Den pågående pandemin gör att de jägare som finns i riskgrupperna inte vågar åka till skjutbanorna och träna med risk för att bli smittade.

2020-06-12

Därför rekommenderar Svenska Jägareförbundet jaktlagen att de får använda sig av fjolårets skjutprov för att delta på årets jakt. Det är inte rimligt att de ska behöva riskera att träffa andra människor på skjutbanan och bli smittade av Covid 19 för att få jaga i höst.

Skytteträningen är en färskvara så det är viktigt med skytteträningen. På vissa banor kanske man kan åka dit enskilt med en skjutledare också, kanske stå utanför skjutkuren om det tillåts och är möjligt. Det finns andra sätt att träna på utan att behöva åka till skjutbanan också. Bor man på landet där kan man skjuta luftgevär vilket är en mycket bra träning. Även torrklickning framför spegeln ger en hel del också.