Skytte

Segrarna från vänster Andreas Bergström juniorklassen, Jessica Eriksson dam samt Pierre Håkansson oldboys. Saknas på bilden gör segraren i veteranklassen Svante Jonsson. Foto: Lars Björk

SM-skytte 2020 med höga resultat

På Jägareförbundets SM i kombinerat skytte 2020 för junior, dam, oldboys och veteran i Malung den 1 augusti sköts höga resultat.

Pierre och Bernard i en spännande särskjutning om bästa hagelskytt i oldboysklassen. Foto: Lars Björk

2020-08-05

I juniorklassen var det Andreas Bergström som segrade med mycket fina 366 p. På andra plats kom Oscar Eliasson med 336 p.
I dam klassen var Jessica Eriksson tillbaka efter några års uppehåll. Det gjorde hon med besked då hon sköt mycket fina 356 p och segrade.
Som vanligt håller Malungs Jsk mycket hög nivå på sina tävlingar med en liten arrangörsstab som skötte tävlingarna väl. I spetsen för tävlingarna höll Mats Larsson ihop det på ett föredömligt sätt. Det grenar det tävlas i är 10 skott löpande älg, 10 skott stillastående rådjur som kulgrenar samt 25 duvor trap och 25 duvor sporting på hageldelen. Dessa grenar räknas samman och man maximalt få 400 p.

I oldboysklassen var det Pierre Håkansson som sköt personligt rekord med 383 p. Tror också det var rekord för oldboysklassen. Tvåa strax bakom var Bernard Raimondo på 379p. Dessa två fick också skjuta isär om guldet i hagel då båda sköt otroligt bra med full pott på trapen med 25 och bara en bommad duva på sportingen med 24 träff i grundomgången. I särskjutningen vann Pierre. Trea totalt i klassen var Anders Benjaminsson på 376p. Det var hela 8 skyttar som hade 350 p eller mer i klassen vilket visar på en hög nivå på skyttarna.

I veteranklassen sköt Svante Jonsson sköt även han mycket bra med hela 365p och vann därmed klassen. Tvåa kom Leif Martinsson på 353p och på tredjeplats kom tävlingsledaren Mats Larsson själv på 344p.
På söndagen har Skyttesportförbundet sin tävling i Enkel Jägarkombination på samma bana där en stor del av deltagarna från Jägareförbundets tävling även deltog. Det är roligt och bra att de två förbunden samarbetar då vi har mycket gemensamt.

Öppenklassen hade en insatstävling där Pontus Turesson vann på 362 p. Andraplatsen belades av Jan Erik Ingman på 354 p med Niclas Persson på tredjeplats med 352 p.

Lars Björk

Resultat nedan!