Skytte

Några av de som lyckades på NM i Herning, Danmark. Foto: Lars Björk

Norge svårslaget i NM kombinerat skytte

Även i år blev Norge för svår i landskampen vid NM i kombinerat skytte i Herning, Danmark. Lite färre skyttar totalt deltog i år. Det har inte hämtat sig efter pandemin.

: I A60 klassen blev det följande fördelning på medaljerna fr.v. Mikael Tham silver, Timo Kyntäjä guld och Jouni Kaunisto brons. Foto: Lars Björk

2024-09-10

Vi har fått en duktig junior, Gustav Pettersson, som blev två efter finskan Linda Kyntäjä. Norge är bra på att få fram juniorer och de hade sex ungdomar med på årets NM.

I damklassen var det återigen Tonje Fuglås Kvendbö som var bäst och sköt fina 345p. Även silvret tog Norge hem med Siv Eriksen. Bronset tog Jessica Eriksson hand om efter ett stabilt skytte.

Herning är duktiga som arrangörer med fina banor och duktiga och trevliga funktionärer som vill att skyttarna ska trivas. Det gör det till en rolig tävling att åka till där skyttarna har mycket god anda med varandra. Det kan nämnas att vi hade en norsk junior där slutstycket på hans CG 1900 gick sönder där en svensk skytt lånade ut sitt slutstycke till honom.

I A klassen, öppen klass, var Norge helt dominerande i år och tog de fem första platserna. Bäste icke norrman var svenske Simon Andersson på sjätteplats med 360p. Därefter hade vi på sjundeplats Ola Gustavsson en poäng efter Simon och ytterligare en poäng bakom på åttonde plats kom Rikard Alm.

Antalet skyttar har efter pandemin inte kommit tillbaka på den nivån det var innan då det var 130-140 skyttar, efter pandemin ca 100. Vad det beror vet vi inte men i princip alla skyttetävlingar även inom Skyttesportförbundet har tappat skyttar efter pandemin.

I A60 klassen var det Timo Kyntäjä, Finland, som var starkast efter särskjutning med Mikael Tham om segern. Därefter var det tre finländare.

Vi har en klass till, A70, där fick vi en bronsmedaljör i Sven-Åke Draxten efter särskjutning med Roger Lundström.

Läs hela resultatlistan här

Lars Björk