Skytte

Foto: Eva Holm

Tätt i årets Jaktstigsfinal

Årets final i Norma Beretta cup den första där man sköt med stålhagel arrangerades av Hillersbo Hillbillys, Sala i år. Det var mycket tät final med endast några få hagel som skilde mellan medaljerna i alla klasser.

2024-09-06

I damklassen var det rutinerade Lisbeth Lööv, Björkvik, som höll nerverna bäst i styr och vann. Andra platsen belades av Ingrid Harrysson, Gamleby, endast tre hagel färre än Lisbeth med Saga Lindström, från Hudene Ölanda, Jsk på tredjeplats.

I juniorklassen var det Axel Lindström, från Hudene Ölanda Jsk som sköt mycket bra och vann på fina 190p med Valdemar Strömborg, Gamleby endast 1p bakom. Tredjeplatsen tog Hugo Ekh, Ärentuna hem.

Efter pandemin så har inte arrangörerna av jaktstigarna kommit igång med tävlingar. I februari 2023 kom det ett starkare blyhagelförbud där det inte fick skjutas blyhagel inom 100m från våtmark. Det var definitionen på våtmark som var oklar och inga stigar arrangerades under 2023. Nu har vi en definition som gör att Jägareförbunden och Norma Beretta rekommenderar att skjuta med stålhagel. Efter tester initierade av Jägareförbundet med stålhagel på hängande plåtmål visade det sig att det inte gav fler rikoschetter än med blyhagel.

Bland de yngre oldboysen vann Göran Hemlin, Norrby Jsk med fina 196p vilket också var tävlingens högsta resultat vilket också gjorde att han blev bäste skytt vid tävlingen. Andraplatsen i klassen endast 1p bakom var Hans Fredlund, Ärentuna med Andreas Englund, Åsbro på tredjeplatsen 4p efter Hans.

Vid året final av Norma Beretta cup var det med drygt 100 skyttar totalt och under året har det varit 22 tävlingar i cupen.

Det var Sven Olof Ivarsson, By kyrkby som var bäste veteran på finalen med fina 193p med Rolf Wikström, Jönköping på andra plats med 192p. tredjeplatsen belades av Alf Lindbom, Hillersbo Hillbillys med 186p.

Lars Björk