Regeringen går nu fram med ett lagförslag för att underlätta regelbördan för jägare och sportskyttar.
– De förslag som läggs fram är i huvudsak bra, men det är svårt att bedöma helheten eftersom vi bara idag kan se delar av förslagen, säger 1:e vice ordförande Mikael Samuelsson.
När regeringen slutligen offentliggjorde sina förslag till ändringar i vapenlagstiftningen nämns fler förslag (exempelvis i debattartikel på svenskjakt.se) än det som står i lagrådsremissen. Detta beror på att en del av ändringarna finns i vapenlagen medan de andra delarna kommer att finnas i vapenförordningen.
– Lite förenklat kan man säga att det behövs två beslut. Ett i riksdagen och ett i regeringen innan allt som föreslås är på plats. Lagrådsremissen är det första steget, säger 1:e vice ordförande Mikael Samuelsson.
– Därefter kommer en proposition som ska beslutas av riksdagen i vår innan det träder i kraft den 1 maj 2026, som det är planerat nu. I den vevan tar regeringen ett beslut om ändringar i vapenförordningen.
Det ungefärliga innehållet i lagrådsremissen har varit känt sedan Vapenutredningen överlämnades. En del av dessa förslag kommer också från skrivelser och förslag från Svenska Jägareförbundet.
– Det som nu föreslås är bra. Sedan är det så att tolkningen av lagar och regler avgörs av detaljerna. Vi ser inte dessa idag och då är det svårt att bedöma mer än regeringens ambition – och den verkar vara bra.
På grund av att vapenreglerna är uppdelade mellan lagar och förordning kan det också finnas förslag som inte har kommunicerats ännu. Exempelvis nämns inte idag något om elektroniska vapenlicenser eller utökad vapengarderob.
– Vi behöver nu analysera lagrådsremissen i detalj för att förstå detaljerna. Vi ser även fram emot en dialog kring förordningsarbetet, som är central i den totala leveransen från regeringen, säger Mikael Samuelsson.
Regeringen och SD föreslår i lagrådsremissen bland annat:
• Det blir enklare att kunna förvara vapen på en annan plats än i innehavarens bostad, t.ex. i någon annans bostad eller i en lokal som personen har tillgång till. I stället för att behöva ansöka om och beviljas ett sådant tillstånd räcker det med att förvaringen anmäls till Polismyndigheten.
• Byten av vissa ofarliga vapendelar kan göras utan att vapenägaren behöver söka nytt tillstånd för skjutvapnet.
• Kraven för innehav av helautomatiska vapen och enhandsvapen förtydligas och kravet för enhandsvapen ändras från synnerliga till särskilda skäl.
• Femårstillstånden slopas och ersätts med ett mindre administrativt betungande förfarande.
• Det förenklade införselförfarandet enligt det europeiska skjutvapenpasset införs för både jägare och sportskyttar. Det innebär att jägare och sportskyttar kan resa med sina vapen utan att behöva ansöka om separata införseltillstånd i Sverige.
• Det införs en tydligare möjlighet att beakta risk för allmän ordning och säkerhet vid tillståndsgivningen, bl.a. genom ett förbud mot att nya tillstånd till innehav av vissa typer av halvautomatiska gevär för jakt beviljas.
• Redan meddelade tillstånd för vissa halvautomatiska vapen för jakt ska fortsätta gälla samtidigt som den enskilde får ett erbjudande att frivilligt, under en begränsad tid, lösa in sitt vapen till generösa villkor – ersättning om 100 procent av vapnets marknadsvärde vid inköpstillfället. Även vissa typer av vapentillbehör ska kunna lösas in.
• En tydligare uppdelning görs mellan brott som typiskt sett begås av illegala vapeninnehavare och andra typer av överträdelser mot vapenlagen. Uppdelningen sker genom att nya brottsbeteckningar införs och genom att bestämmelsen om ringa vapenbrott ändras.