Älg - samlad information

Många jägare verkar i år vara mån om att få fortsätta jaga älg uthålligt i framtiden och väljer aktivt att exempelvis spara äldre produktiva djur, säger Jonatan Lilja, klövviltsansvarig på Svenska Jägareförbundet i syd. Foto: Mostphotos

Ansvarsfull älgjaktstart i södra Sverige

Sedan några år tillbaka startar älgjakten i södra Sverige med fast datum 8 oktober. I år infaller jaktstarten därmed på kommande tisdag. Många jägare verkar vilja ta ännu mer ansvar och vara extra försiktiga med att skjuta stora produktiva älgar med anledning av en minskad älgstam.

2024-10-04

I gryningen på tisdag morgon 8 oktober tar ett stort antal älgjägare plats i jakttornen i hopp om att komma till skott på en av de cirka 60 600 älgar som får fällas under årets älgjakt. Förra året fälldes cirka 50 000 av de tilldelade 71 000 älgarna i landet vilket är en drastisk minskning sedan 2012 då jägarna fällde drygt 95 000 av tilldelade nära 110 000 älgar.

Älgstammens minskning beror på att markägarna – som har makten över tilldelningen – har velat minska betesskadorna.

– För många är älgjakten årets höjdpunkt, när man får möta gamla jaktkamrater, komma ut i skogen och koppla av från vardagen. Man trivs som älgjägare men allt fler känner en olust kopplat till de starka konflikter som tyvärr finns inom älgförvaltningen på olika nivåer. Det om något riskerar som jag ser det vår framtida rekrytering av nya jägare lika mycket som älgtillgången i sig. Många jägare verkar i år vara mån om att få fortsätta jaga älg uthålligt i framtiden och väljer aktivt att exempelvis spara äldre produktiva djur, säger Jonatan Lilja, klövviltsansvarig på Svenska Jägareförbundet i syd.

Tillsammans med knappt 300 000 jägare är Jonatan en av alla som fyller termosen med kaffe, packar ner godsaker i ryggsäcken, och ger sig ut i skogen. Till vardags jobbar Jonatan med planering av just älgförvaltningen i södra Sverige, där en av de viktigaste punkterna är att höja kvalitén i älgstammen.

– För de flesta jägare är älgjakten i det närmste helig och man ser fram emot att åter få njuta av älgjaktens fantastiska upplevelser, säger Jonatan Lilja.

Jägarna i norra Sverige startade älgjakten redan 1 september även här med fast datum år från år.