bakgrund

Blekinge

Spårtolksutbildning

Ett 30-tal intresserade samlades på lantbruksskolan i Bräkne-Hoby. Det var spårtolksutbildning. Det är ju rovdjuren som är intressantast. För Blekinges del är det främst varg och lodjur.

Elias höll en intressant föreläsning

2018-03-08

Jägareförbundet Blekinge har haft utbildning för blivande spårtolkar.

Enligt ett avtal mellan Svenska Jägareförbundet och Naturvårdsverket så skall Jägareförbundet hålla en organisation för rovviltsspårning. Det är dock Länsstyrelsen, lsty, som har ansvaret för tillsyn och jakt på rovdjur.

Först redogjorde lsty:s  rovviltshandläggare, Ulrika O Widegren, för dess del i det hela. Det finns en handläggare för dessa frågor, Ulrika, samt tre stycken så kallade kvalitetssäkrare. Deras uppgift är, som namnet säger, att verkligen säkra vad det är för spår. På detta sätt kan man räkna ut viltstammens storlek.

Därefter tog Elias Thuresson vid. Elias är jaktvårdskonsulent i Kronobergs län och mycket kunnig i frågan.
Han berättade att det är främst föryngringar som är intressanta eftersom man då får ett helhetsgrepp över stammen.  Det visades olika spår och knep för att komma rätt. Det är sannerligen inte lätt. Till exempel att skilja ett vargspår från en stor hund. Även lodjur kan vara knepigt om det är fler spår i löpan.
– Vi måste förlita oss på att allmänheten rapporterar in spår till lsty, annars kan vi aldrig få fram tillräckligt underlag, menar Elias.

När kvällen var över kunde de nyutbildade spårtolkarna gå hem och börja spåra.
– Även om inventeringssäsongen är över så vill man ju gärna testa sina kunskaper så länge det finns snö, sa en deltagare.
– Säsongens inventeringsresultat är ännu inte klar men det lutar åt att vi snart är uppe i den nivå där vi kan börja fundera på licensjakt för lodjur. Vargen är än så länge, och förmodligen under lång tid framöver, ovanlig i Blekinge, menar Ulrika.

För att få jaga lodjur krävs 3-5 familjegrupper. Detta skulle innebära att stammen består av ca 17-27 lodjur i Blekinge. Utöver detta kan lsty bevilja skyddsjakt på djur som angriper tamdjur.

Om du ser ett spår som du misstänker är varg eller lodjur så ring gärna till lsty tel, 010-224 02 15.
Titta även in på lsty hemsida för rovdjur:
Där finns telefonnumren till de tre kvalitetssäkrarna.

Eller gå in på
Här hittar du namn och kontaktuppgifter länsföreningens och kretsarnas rovdjursansvariga.

Text och foto: Kent Löving