Utbildning

Läs mer om årets viltmästarkurs via deras Instagramkonto @viltmastare2024. Foto: Kenneth Schulze

Årets viltmästare har tagit examen

Svenska Jägareförbundets viltmästarkurs på Öster Malma var i år den 30:e i ordningen. Under sju månader har eleverna satts på prov i bland annat jaktjuridik, viltvård och olika samarbetsövningar.
– Nu har vi ytterligare en grupp välutbildade viltmästare som har gjort riktigt bra ifrån sig under den här tiden, säger Kenneth Schulze, lärare och kursansvarig för viltmästarutbildningen.

2024-08-13

I slutet av januari klev 15 förväntansfulla elever in i klassrummet vid Öster Malma jaktvårdsskola. I över ett halvår har de nu studerat och lyssnat till föreläsare med expertkunskaper inom olika ämnen som jaktjuridik, art- och växtbiologi, viltvård, vilt- och samförvaltning, anläggning av våtmarker, hundkunskap och mycket annat.

– Via övningar och seminariearbeten har de tränats i att vidareutveckla sin förmåga till analys, bearbetning och värdering inom viltförvaltning. Exkursioner och praktiska övningar har även ingått i kursen. Den här gruppen visar på en otrolig bredd och kunskap, säger Kenneth Schulze, lärare och kursansvarig för viltmästarutbildningen.

Utdelning av examensbevis och den traditionella viltmästarnålen genomfördes den 9 augusti under en ceremoni på Öster Malma slott. Svenska Jägareförbundet har utbildat viltmästare på Öster Malma jaktvårdsskola sedan 1947.

– Många av dem arbetar idag praktiskt såväl som teoretiskt med att förvalta våra svenska viltstammar för att skapa goda förutsättningar för rik natur, biologisk mångfald och bra jakt, säger Kenneth Schulze.

Många viltmästare är anställda som viltförvaltare på större gårdar eller skogsbolag eller som jaktvårdskonsulenter vid Svenska Jägareförbundet. Många arbetar även med fältarbete inom viltforskning eller som vilthandläggare på länsstyrelsen. Och några är egna företagare som erbjuder liknande tjänster åt olika uppdragsgivare.