Sälja vildsvinskött

Målet var att allting skulle vara klart innan sommaren. Men så blev det inte, eftersom EU hade synpunkter på reglerna. Foto: Mostphotos

Småskalig försäljning – var god dröj

Innan sommaren skulle nya regler tillåta att jägare skulle få sälja vildsvinskött direkt till konsument. Men reglerna försenas i och med att EU-kommissionen hade synpunkter på förslaget.

2024-06-03

Arbetet för att jägarna ska få sälja vildsvinskött direkt till konsument har pågått i över ett decennium. När avskjutningen av vildsvin började öka insåg jägarna att det måste finnas möjligheter att få avsättning för köttet, särskilt i områden med täta vildsvinsstammar. Annars fanns en risk att jägarna stannade hemma när den egna frysboxen var full.
Sedan dessa har det förekommit många olika initiativ och förslag. Allt medan vildsvinsstammen ökade till en årlig avskjutning på över 150 000 djur, för att sedan minska till att man under 2022/2023 fällde cirka 113 000 djur.

Under 2023 meddelade regeringen att man ville införa ett system med småskalig försäljning av vildsvinskött. Livsmedelsverket har därefter försökt få reglerna på plats. Målet var att allting skulle vara klart innan sommaren.
Men så blev det inte, eftersom EU hade synpunkter på reglerna.
”EU-kommissionen har nu svarat och framfört invändningar när det gäller jägares möjligheter att kunna sälja vildsvin till restauranger och butiker i hela landet, samt hur många vildsvin de ska ha rätt att sälja. Sverige behöver nu svara kommissionen om hur vi vill gå vidare med detta”, meddelar Livsmedelsverket i ett pressmeddelande.
– Livsmedelsverket har lovat att återkomma i höst. Först då får vi besked när de nya reglerna träder i kraft och hur de ser ut. Troligtvis blir allting klart under hösten, men inget är säkert, säger Magnus Rydholm, kommunikationschef på Svenska Jägareförbundet.
Han förklarar att regeringens ambition om att mer vildsvinskött ska komma in i livsmedelskedjan, inte hänger ihop med ambitionen att minska vildsvinensstammens storlek.
Svenska Jägareförbundet ser trots detta fram emot att reglerna ändras så det blir tillåtet för jägare att sälja vildsvinskött.
– Det centrala är att lagar och regler tillåter att jägare får sälja hållbart och närproducerat vildsvinskött, med så enkla regler som möjligt. Om vildsvinsstammen börjar växa i storlek behöver reglerna finnas på plats, säger Magnus Rydholm.