Sälja vildsvinskött

Svenska Jägareförbundet håller på att ta fram en digital utbildning som tillsammans med Viltundersökarutbildningen ska ge jägarna rätt utbildningsbakgrund för att få sälja vildsvinkött till privatpersoner. Foto: Erik Mandre/Mostphotos

Äntligen tillåtet för småskalig försäljning

2017 begärde Svenska Jägareförbundet tillsammans med LRF att regeringen skulle tillåta småskalig försäljning av vildsvinskött.
– Vi har fått besked om allting skulle varit klart vid flera tillfällen. Detta besked är troligen det sista. Den 4 november får jägare börja sälja vildsvinskött direkt till privatpersoner, men det krävs en kort utbildning, säger kommunikationschefen Magnus Rydholm.

2024-10-17

Svenska Jägareförbundet håller därför på att ta fram en digital utbildning som tillsammans med Viltundersökarutbildningen ska ge jägarna rätt utbildningsbakgrund för att få sälja vildsvinkött till privatpersoner.
– Först nu – när Livsmedelsverket har alla delar klart – kan vi slutföra arbetet med utbildningen. Vi arbetar för att denna ska vara klar i slutet av november, säger utbildningschefen Ulf Sterler.

Men allt är beroende på Livsmedelsverkets förmåga att godkänna Jägareförbundets och andra aktörers kurser.
– Vi hoppas att myndigheten arbetar snabbt så att deras process inte bromsar de jägare som vill gå kurserna.

– Svenska Jägareförbundets utbildning ska kunna göras digitalt när man själv har tid. Vi vill göra det så enkelt som möjligt för jägarna. Samtidigt arbetar vi med att skapa intyg som motsvarar myndighetens krav, säger Ulf Sterler.