Fältvilt

Fältvandring Broddetorp

På en av årets sista fältvandringar som vi genomför på Svenska Jägareförbundet, var vi på marker runt Broddetorp i Skaraborg.

2021-11-15

Ett drygt dussin deltagare vek en eftermiddag för att diskutera fältvilt och mångfald istället för att jaga.

Uno och Tina Magnussons pointertik Axa fick chansen att visa det vi arbetar för, att skapa bra biotoper som gynnar mångfalden och i detta fallet våra rapphöns. Detta är andra kullen som Axa hittar och hon sköter situationen på ett mycket bra sätt.

Ett sök i högt tempo, står fint, kullen har flyttat sig lite grann innan vi hinner fram, hon avancerar i löpan och spikar kullen.

På nytt kommando reser hon och respekterar fåglarna, ”inte ett öga är torrt”.

Ett fantastiskt fint avslut på en trevlig dag.
Tack alla deltagare, speciellt till Axa.

Karl-Johan Brindbergs, fältviltsansvarig.