Fältvilt

Från vänster: Thore Larsson från Falköping med sina Gordonsettrar, Kjell Svenberg från Alingsås med sin kleiner munsterländer, Patrik Enoksson från Partille med sin Danske Hönsehund och Staffan Johansson från Tidaholm.

Därför är inventering av fältvilt viktigt

Inventeringen av fältvilt är i full gång på gårdarna runt om i Sverige, från Blekinge i söder till Hacksta i norr. På grund av den sista tidens snöfall fick dessvärre inventeringen i Hjo ställas in, men det har varit två lyckade inventeringsdagar på Stensnäs i Blekinge och i Broddetorp vid Hornborgasjön.

2023-04-11

På Stensnäs hittades det runt 20 fasaner under inventeringen. Det är en fantastisk mark som skyddar fågeln under vintern i det som planterats och skötts om i 20 år av gårdens viltmästare Ove Johansson. Längre norrut i Broddetorp i ett vårvinterväder gick det tre hundekipage som hittade 12 par rapphöns, nio fasaner, 17 harar, ett antal rådjur och årets första morkulla.

Genom inventering av fältvilt skapas en bättre kunskap om viltet, hur vintern har påverkat förra årets föryngring och var kantzonerna ska planteras. Det finns många anledningar till att en inventering är viktig men den största anledningen är att det finns ett brinnande intresse för fältvilt, säger Karl-Johan Brindbergs fältviltsansvarig på Svenska Jägareförbundet.

Det finns ett antal inventeringstillfällen kvar. Gå in på Jägareförbundets hemsida och anmäl dig till nästa inventeringsutbildning