Voullerimhornet från Jokkmokk har toppat listan över Sveriges största älgtrofé sedan 1982 då Leif Jacobsson fällde den magnifika älgtjuren. Leif Jacobsson hade inte ens tänkt gå ut den där torsdagen, den 9 september. Vädret var inte det bästa och jaktlaget hade bestämt att de skulle stycka tidigare fällda älgar. Det var ju tur att han gick ut ändå! Den mätte 420,19 poäng. Läs mer i ett reportage i Svensk Jakt 9/2017. Arkivfoto Svensk Jakt: Edvin Nilsson

Norrbotten

I Norrbottens län har det mätts in 503 guldtroféer, varav 233 guld fram till 1/7 2024. Observera att listan är över troféer inmätta av Svenska Jägareförbundet.

1982 Jokkmokk 420,19
2007 Kiruna 381,57
2010   Arjeplog 372,42
1982 Boden 371,13
1982 Boden 366,37
1982 Jokkmokk 365,50
2008 Kiruna 363,25
2010 Pajala 361,83
2010 Jokkmokk 361,74
2003 Jokkmokk 354,81

2007 sköts denna magnifika älgtjur norr om Torneträsk, i Liettivaara, Kiruna kommun.
Skytten vill vara anonym men en bekant till skytten, Patrik Edefall, lämnade in troféen för mätning. Han kan berätta att det var i september och att jägaren satt och spanade på en fjälltopp när han fick syn på den stora tjuren. Det var mer än två kilometer att smyga… Hornet mätte 381,57 poäng och är Sveriges 4:e största. Arkivfoto Svensk Jakt: Privat

2024-08-14 2024-08-30