På Jägareförbundets Öster Malma har förvaltningen gett resultat och det finns riktigt stora dovhjortar på markerna. Den största fälldes 2016 och mätte 202,34 poäng. Arkivfoto Svensk Jakt: Martin Källberg

Dov

En dovhjort med riktigt stora skovelhorn är något speciellt. Frilevande dovhjortar med troféer över 200 poäng är ovanliga. Före 2022 fanns endast två stycken men under 2022 fälldes det inte mindre än sex hjortar med troféer över 200 poäng och i början av 2024 ytterligare en. I Svenska Jägareförbundets trofédatabas finns det lite över 3 500 troféer inmätta. Av dessa mäter cirka 800 guld. Cirka 450 troféer, varav 160 guld, är från hjortar fällda i hägn.

Medalj eller inte?

Gränsen för medalj för dovhjortshorn är:
Brons: 160 poäng                 Silver: 170 poäng                  Guld: 180 poäng

För att säkerställa att alla listor över de största troféerna är korrekta ska troféer över en viss poänggräns kontrollmätas av två trofémätare utöver den som först mätte in trofén. Denna kontrollmätning ska ske i samråd med regionansvarig tjänsteman. För dovtroféer ligger gränsen på 195 poäng.

Så mäts dovhjortshorn

En dovtrofé ska i likhet med andra troféer från hjortdjur torkas i minst en månad innan man kan få den bedömd. Bog- eller helmontage kan inte mätas. För att hjorten ska vara i medaljklass är det framför allt stånglängd, skovellängd och stångomkrets som ger höga poäng. Här kan du läsa mer om hur en dovtrofé mäts och bedöms.

Så mäter du in en trofé >>

Här kan du mäta dina horn

Jägareförbundet har utbildade trofémätare runt om i landet. Här kan du hitta din närmaste trofémätare. På större mässor brukar man också kunna mäta troféer.

Kontakt >>

Här kan du mäta dina troféer >>

Vad kostar det att göra en trofébedömning?

Som medlem i Svenska Jägareförbundet betalar du alltid halva priset för en trofébedömning. Läs mer här

Svenska topptroféer

Är du nyfiken på hur din trofé står sig mot andra? Här kan du se en lista över Sveriges största dovtroféer inmätta av Svenska Jägareförbundet och de största i varje län.

2024-08-16 2024-08-30