Foto: Dennis Jacobsen/Mostphotos

Kron

Kronhjorten är ett magnifikt djur med magnifika horn. Med sina skarpa sinnen är det inte lätt att komma nära. I Svenska Jägareförbundets trofédatabas finns det cirka 1 600 troféer inmätta. Av dessa mäter cirka 260 guld.

Medalj eller inte?

Gränsen för medalj för kronhjortshorn är:

Svensk kronhjort:
Brons: 160 poäng                 Silver: 170 poäng                  Guld: 180 poäng

Introducerad centraleuropeisk kronhjort:
Brons: 170 poäng                 Silver: 190 poäng                  Guld: 210 poäng

För att säkerställa att alla listor över de största troféerna är korrekta ska troféer över en viss poänggräns kontrollmätas av två trofémätare utöver den som först mätte in trofén. Denna kontrollmätning ska ske i samråd med regionansvarig tjänsteman. För krontroféer ligger gränsen på 200 poäng för svensk kronhjort och 225 poäng för introducerad centraleuropeisk kronhjort.

CIC (International Council for Game and Wildlife Conservation), den organisation som ansvarar för regelverket för troféer, har olika gränser för medaljer för svensk ras respektive introducerad centraleuropeiskt kronvilt. Jägareförbundets nationella trofégrupp har beslutat att den enda möjliga avgränsningen är att de hjortar som fälls inom Skånes licensjakt räknas som svensk ras med lägre gräns för medalj, övriga fällda hjortar i Sverige räknas som introducerade, med en högre medaljgräns. Gränsen för medalj för en krontrofé låg tidigare på 165 poäng för att få brons, 180 poäng för att få silver och 195 för att få guld. Från och med maj 2017 ändrades poänggränserna. Tidigare mätta troféer behåller sina medaljer men i statistiken gäller de nya gränserna.

Så mäts kronhjortshorn

En krontrofé ska i likhet med andra troféer från hjortdjur torkas i minst en månad innan man kan få den bedömd. Bog- eller helmontage kan inte mätas. För att hjorten ska vara i medaljklass är det framför allt stånglängd och stångomkrets som ger höga poäng. Här kan du läsa mer om hur en krontrofé mäts och bedöms.

Så mäter du in en trofé >>

Här kan du mäta dina horn

Jägareförbundet har utbildade trofémätare runt om i landet. Här kan du hitta din närmaste trofémätare. På större mässor brukar man också kunna mäta troféer.

Kontakt >>

Här kan du mäta dina troféer >>

Vad kostar det att göra en trofébedömning?

Som medlem i Svenska Jägareförbundet betalar du alltid halva priset för en trofébedömning. Läs mer här

Svenska topptroféer

Är du nyfiken på hur din trofé står sig mot andra? Här kan du se en lista över Sveriges största krontroféer inmätta av Svenska Jägareförbundet och de största i varje län.

2024-08-16 2024-08-30