Sitt livs jakt fick Tobias Engström från Oskarshamn uppleva i oktober 2021. Då fällde han en kronhjort vars trofé blev den största i Kalmar län genom tiderna. Jakten började på fredagen, den 8 oktober. Redan första morgonen hade han både hind med kalv och en 8-taggare på pass, men det blev aldrig något läge. På lördagen såg han hind och kalv. På söndag morgon hörde han två hjortar som gick och brölade. I Döderhults älg- och kronskötselområdet, där Tobias jagar, var det tillåtet att fälla åtta hjortar. På måndagen var sex redan skjutna. På måndag kväll gick han ut och satte sig men det hände ingenting så han beslöt mig för att lämna passet vid 18-tiden. På väg tillbaka gick han längs med en gammal körväg och när han kom uppför en liten kulle så stod hjorten bara där, 30–40 meter bort. Tobias bara ställde ner ryggsäcken på marken, tog upp bössan och sköt. Bara minuten efter så kom ett sms om att nu var det endast en hjort kvar på tilldelningen och att den skulle vara kapital. Det var bara att meddela att även den nu var skjuten… Hjorten var en 19-taggare och mätte 217,14 poäng. Arkivfoto Svensk Jakt: Privat

Kalmar

I Kalmar län har det mätts in 137 troféer, varav 7 guld, fram till 1/7 2024. Observera att listan är över troféer inmätta av Svenska Jägareförbundet.

Fälld
Kommun  Poäng