Allan Ekberg hade inte alls tänkt att jaga, men det var tur att han ändrade sig för på kvällen tisdagen den 29 oktober 2019 fick han fälla en hjort vars trofé mätte 214,09 poäng. Platsen var Holmakärr utanför Onslunda i Tomelilla kommun. Allan hade precis hämtat barnen från dagis när en jaktkamrat kom förbi och frågade om han skulle följa med ut och pürscha. Det var endast någon timme kvar av ljuset men han bestämde sig för att följa med. Det skulle vara minst 13-taggar på en hjort för att den skulle vara skjutbar och det hade varit mycket stolpe ut för Allan med hjortar med 10–11 taggar som varit framme och så sent som veckan innan hade han en 12-taggare i pass. Allan hade bara suttit i tio minuter när den här hjorten kom smygande. När den stannade och började beta kunde han räkna taggarna lite mer noggrant. Arkivfoto Svensk Jakt: Privat

Skåne

I Skåne län har det mätts in 285 troféer, varav 123 guld, fram till 1/7 2024. Observera att listan är över troféer inmätta av Svenska Jägareförbundet.

Fälld
Kommun Poäng