Östergötlands största lodjur fälldes utanför Finspång 2023. Det var den 11 mars och endast ett fåtal lodjur kvar på licensen. Jägarna hade så småningom hittat ett spår som de kunde släppa stövaren på. Det var sent på eftermiddagen och endast någon timme kvar. Det var väldigt kallt och dessutom hade batteriet på jägaren Malins radio lagt av men hon såg hunden på gps:en och insåg att det var bara att härda ut och stå kvar på pass. Malin hörde så småningom hunden och drevet gick mot en annan passkytt en bit bort. Sedan måste lodjuret fått vind av passkytten för hon hörde hur det skällde till ett par gånger. Malin stod gömd inne i en gran vid en väg och hade bra uppsikt mot det håll hon hade hört lodjuret. Lodjuret kom travande på vägen, över ett krön. Det var cirka 100 meter bort men hade hagelbössan så det var bara att vänta, vänta och vänta. Till slut var lodjuret på 20 meters håll och då sköt hon. Lodjuret var en vuxen hane och trofén mätte 28,61 poäng. Arkivfoto Svensk Jakt: Privat

Östergötland

I Östergötlands län har det mätts in 5 troféer, varav 5 guld fram till 1/7 2024. Observera att listan är över troféer inmätta av Svenska Jägareförbundet.

Fälld
Kommun Poäng