Sitt livs bock kunde Stig Lindmark från Skellefteå fälla 2020 inom Ytterursvikens vvo i Västerbotten. Trofen mätte 211,4 poäng. Arkivfoto Svensk Jakt: Privat

Rådjur

Många jägare drömmer om att få en guldbock i kikarsiktet. Och chansen finns, för Sverige har riktigt stora bockar. De finns över hela Sverige, från Norrbotten i norr till Skåne i söder.

Alla bockhorn är vackra, på sitt sätt. Men om det är en trofébock och når upp till medaljpoäng beror på ett antal saker, som till exempel stånglängd, utlägg och taggspetsar. Viktigast är dock vikten.
Det första du bör tänka på om du tror att du står där med en medaljbock och vill ha den mätt är om du ska såga skallen eller inte. Svenska råbockar är stora och oftast tjänar man på att trofén mäts med hel skalle, trots att den då får viktavdrag.

För att en bocktrofé ska mäta guld krävs 130 poäng, så det är lätt att förstå att bocktroféer över 200 poäng är något alldeles extra. I Svenska Jägareförbundets trofédatabas finns det ungefär 25 000 trofébockar inmätta. Av dessa är cirka 6 000 guldbockar – 18 kommer över 200 poäng.

Medalj eller inte?

Gränsen för medalj för bockhorn är:
Brons: 105 poäng                 Silver: 115 poäng                  Guld: 130 poäng

För att säkerställa att alla listor över de största troféerna är korrekta ska troféer över en viss poänggräns kontrollmätas av två trofémätare utöver den som först mätte in trofén. Denna kontrollmätning ska ske i samråd med regionansvarig tjänsteman. För bocktroféer ligger gränsen på 190 poäng.

Så mäts bockhorn

En rådjurstrofé ska i likhet med andra troféer från hjortdjur torkas i minst en månad innan man kan få den bedömd. Bog- eller helmontage kan inte mätas. När trofén väl har torkat så kan du själv ganska lätt uppskatta om hornet når upp till medalj genom att väga den. Hornvikten är nämligen det viktigaste måttet och står för drygt 75 procent av den totala poängsumman. Väger trofén (kapad genom ögonhålan och med näsbenet kvar) 350 gram så räcker den ofta till brons, cirka 400 gram till silver och cirka 450 gram till guld. Har du hel skalle så måste du naturligtvis räkna in poängavdraget på 90 gram.

Här kan du läsa mer om hur en bocktrofé mäts och bedöms.

Olika mätmetoder

För att troféer ska kunna jämföras med varandra krävs enhetliga metoder. När det gäller europeiska troféer används nästan alltid CIC:s (International Council for Game and Wildlife Conservation) bedömningsmetod, den som kallas volymmetoden. Det krävs också att hornet mäts enligt volymmetoden för att det ska bli godkänt internationellt.  För att förenkla bedömningen av rådjurstroféer har CIC dock lämnat dispens för en alternativ metod, den som kallas koefficientmetoden (viktmetoden). Svenska Jägareförbundet har beslutat att i huvudsak använda sig av koefficientmetoden när det gäller rådjur. Poängen mellan de olika metoderna blir oftast ganska lika, men det kan skilja upp till 20 poäng på de riktigt stora troféerna. Det är därför en del horn mäts två gånger.  För att få en internationell guldmedalj krävs att trofén mäts med hel skalle. Troféägaren måste också vara medlem i CIC och trofén ska mätas in vid ett utlyst tillfälle och av flera CIC-utbildade trofémätare.

Här kan du mäta dina horn

Jägareförbundet har utbildade trofémätare runt om i landet. Här kan du hitta din närmaste trofémätare. På större mässor brukar man också kunna mäta troféer.

Kontakt >>

Här kan du mäta dina troféer >>

Vad kostar det att göra en trofébedömning?

Som medlem i Svenska Jägareförbundet betalar du alltid halva priset för en trofébedömning. Läs mer här

Svenska topptroféer

Är du nyfiken på hur din trofé står sig mot andra? Här kan du se en lista över Sveriges största rådjurstroféer inmätta av Svenska Jägareförbundet och de största i varje län.

2024-08-27 2024-08-30