Fina betar från Ydre kommun i Östergötland på 122,85 poäng. Arkivfoto Svensk Jakt: Privat

Vildsvin

Vildsvinsbetar kan bli en fin trofé, ett fint jaktminne. De tar heller inte så stor plats. Har du skjutit en stor galt kan det vara roligt att mäta betarna officiellt, kanske är det en medalj? Att fälla ett vildsvin vars trofé mäter guld är inte så vanligt. Det är cirka tio procent av alla inmätta betar som kommer upp till guld. I Svenska Jägareförbundets trofédatabas fanns 1 432 vildsvinstroféer fram till 1/7 2024, 165 mätte guld.

Medalj eller inte?

Gränsen för medalj för vildsvinsbetar är:
Brons: 110 poäng                 Silver: 115 poäng                  Guld: 120 poäng

För att säkerställa att alla listor över de största troféerna är korrekta ska troféer över en viss poänggräns kontrollmätas av två trofémätare utöver den som först mätte in trofén. Denna kontrollmätning ska ske i samråd med regionansvarig tjänsteman. För vildsvinsbetar ligger gränsen på 122 poäng.

Så mäts vildsvinsbetar

Att mäta sina betar själv är inte så enkelt. Lite förenklat kan man säga att det är tre mått som tas: underbetarnas längd, underbetarnas bredd och överbetarnas omkrets. Här kan du läsa mer om hur en vildsvinstrofé mäts och bedöms.

Så mäter du in en trofé >>

Här kan du mäta dina betar

Jägareförbundet har utbildade trofémätare runt om i landet. Här kan du hitta din närmaste trofémätare. På större mässor brukar man också kunna mäta troféer.

Kontakt >>

Här kan du mäta dina troféer >>

Vad kostar det att göra en trofébedömning?

Som medlem i Svenska Jägareförbundet betalar du alltid halva priset för en trofébedömning. Läs mer här

Svenska topptroféer

Är du nyfiken på hur din trofé står sig mot andra? Här kan du se en lista över Sveriges största vildsvinstroféer inmätta av Svenska Jägareförbundet och de största i varje län.

2024-03-06 2024-08-30