Vilt

Ett av bidragen från förra årets lodjurstävling. Inskickad av Axel Bergman.

Lär dig inventera lodjur med viltkamera

Svenska Jägareförbundet erbjuder nu utbildningar inom kamerainventering av lodjur. Föreläsare för dessa är jaktvårdskonsulent Gunnar Glöersen som har mångårig erfarenhet i ämnet.

Gunnar Glöersen. Foto: Madeleine Lewander

2021-11-04

Gunnar är en flitig kameraanvändare och har engagerat sig lite extra för just lodjur. Han intervjuades av tidningen Svensk Jakt den 26 oktober:

”Först och främst för att det är roligt och du får fina bilder på lodjur. Man lär sig dessutom otroligt mycket om viltet i området. Men givetvis kan det även innebära mer jakt på lodjur om det finns ett bättre inventeringsunderlag för länsstyrelsen att utgå ifrån när de tar sina licensjaktbeslut.”

Under de tio år som han använt viltkameror har han samlat på sig en stor mängd kunskap och erfarenhet som han nu vill dela med sig för att få fler att inse hur roligt och givande det är. Han säger även till Svensk Jakt:

”Det är inte svårt att lära sig, men det gäller att undvika misstagen. Jag tycker detta är så roligt och det är lätt att bli nördig. Men man kan få fantastiska bilder om man gör rätt. Lodjur är särskilt tacksamma eftersom de är så nyfikna. De lockas till saker som sticker ut. Det gäller att skapa något som avviker och det räcker med en kamera för 1 500 – 2 000 kronor för att bildkvalitén ska bli bra”.

Under utbildningen får du inte bara lära dig hur du gör för att få lodjur på bild utan även hur en viltkamera fungerar och vad du ska tänka på vid köp av en kamera. Du får även se ett axplock av alla fantastiska bilder och filmer på lodjur som Gunnar lyckats få.

Kommande utbildningstillfällen:

11 november och 9 december - anmälan här!