Vilt

De områden där det inte rapporteras någon avskjutning av bäver är svarta på kartan. Bilden visar en ungefärlig sydgräns för bävern, även om det troligen finns djur söder om denna linje. Foto: Lillian Tveit/Mostphotos

Var finns det bävrar?

På 1920-talet återinfördes bävern i Sverige. Detta skedde i norra Jämtland. Sedan dess har bävern ökat i antal och spridit sig över landet.

2024-07-24

Jakt tilläts först 1977/78 i Jämtland och Västernorrlands län. Därefter har jakten utvidgats till fler län. Allmän jakt i hela landet tilläts 2001/02. Det fälls numera cirka 5000–8000 bävrar årligen.

Men hur långt söderut har den spridit sig?

Utifrån avskjutningsrapporter kan man se var jägarna jagar bäver. Och enligt denna statistik går bäverns sydliga gräns genom Östergötland till Smålands norra delar och vidare in i Västra Götaland (se karta).

– Denna bild visar var jägarna rapporterat fällda bävrar under jaktåret 2022/23. Det är sannolikt så att det finns bävrar söder om denna linje, men troligtvis finns de då ganska lokalt och inte i några större antal, säger Göran Bergqvist, som är ansvarig för viltövervakningen hos Svenska Jägareförbundet.

Artportalen ger en liknande bild över bäverns sydliga gräns, som avskjutningsrapporterna.