Vilt

Det finns anledning att tro att stammen kommer fortsätta sprida sig norrut om klimatet blir mildare. Foto: Lars Johansson/Mostphotos

Vildsvinstammen minskar, men sprider sig

Sedan vildsvin rymde från hägn på 1970-talet har vildsvinen spridit sig över landet. Arten är nu etablerad i halva landet, med en nuvarande nordlig gräns i Dalarna och Gävleborgs län, som sakta flyttas norrut.

2024-07-22

Vildsvin har varit del av den svenska faunan från allra första början. Som en av de första arter som etablerade sig efter den senaste istiden blev de relativt vanliga. Med människornas intåg både jagades de och korsades med tamgrisar. De försvann från fastlandet för omkring 1 000 år sedan, men återinfördes senare i hägn.

På 1970-talet började grupper av vildsvin som rymt från hägn etablera sig i Södermanland och Skåne. Arten fick nytt fäste i Sverige. Ett riksdagsbeslut 1987 slog fast att vildsvinen är en inhemsk art och tillhör den svenska faunan.

Men hur långt har vildsvinen spridit sig? Sedan rymningarna i Södermanland och på vissa håll i Skåne har vildsvinen spridit sig i hela södra Sverige med en nordlig gräns i Gävleborgs och Dalarnas län.

– Enstaka vildsvin skjuts så långt norrut som Västernorrland varje år men det är fortfarande få, säger Göran Bergqvist, ansvarig för viltövervakning på Svenska Jägareförbundet.

– Däremot finns det anledning att tro att stammen kommer fortsätta sprida sig norrut om klimatet blir mildare, framför allt utefter kusten, säger Göran Bergqvist. Det ser vi på andra sydliga arter som sprider sig norrut, till exempel fältharen.

Vildsvinen har jagats hårt och sedan rekordsäsongen 2020/2021 när drygt 160 000 vildsvin sköts, har avskjutningen minskat varje år – ett tydligt tecken på att stammen minskar. Senaste jaktsäsongen fälldes över 112 000 vildsvin.

– Framför allt möjligheten att använda termiska riktmedel och rörlig belysning i vildsvinsjakten, tror vi har varit en stor bidragande orsak. Avskjutningen ökade väldigt mycket efter att det beslutet kom 2019, säger Göran Bergqvist.