Vilt

Besök Vildsvinsbarometern för det aktuella vildsvinsläget i ditt län. Foto: Malin Liljeholm

Håll koll på vildsvinsstammen

Viltolyckorna med vildsvin har ökat, samtidigt ser många jägare fler vildsvin än på länge.
– De här signalerna visar att vi behöver ha koll på vildsvinsstammen betydligt mycket mer än de senaste åren, säger riksjaktvårdskonsulent Daniel Ligne.

2024-10-10

När vildsvinsstammen ökade som mest införde Svenska Jägareförbundet en webbtjänst som heter Vildsvinsbarometern. Där lämnar de regionala jaktvårdskonsulenterna råd om hur jägarna ska tänka gällande vildsvinsförvaltningen, baserat på många olika observationer och fakta.

Nu är den uppdaterad utifrån de senaste observationerna.
– Vi ser att i nästan alla län i södra och mellersta Sverige behöver jägarna ha ökad uppmärksamhet mot vildsvinen, säger Daniel Ligné.

I Jönköpings och Kronobergs län ska jägarna vara ännu mer alerta.
– Vildsvinen har en förmåga att snabbt öka i antal. Det gör att man främst ska styra jakten mot unga djur, uppåt 80 procent av avskjutningen bör vara årsungar. Vi ser också att det är ollonår på vissa ställen. Vilket gör att vi kan behöva jaga vildsvin lite mer än vi gjort de senaste åren, säger Daniel Ligné.

Vildsvinsbarometern