Älg i MittSkandia

Älgmärkning i forskningens tjänst.

Projektledare

Göran Ericsson och Holger Dettki, SLU (Umeå)

Start/slutår

2003-

Finansiering

Naturvårdsverket, Svenska Jägareförbundet, Programmet för adativ förvaltningav vilt och fisk, Älg i MittSkandia (EU/InterregIIIa)

Beskrivning

Syftet med projektet är att ge ett kunskapsunderlag som kan bidra till en förbättrad förvaltning för älg i Sverige.

Forskning på älg har en lång tradition vid institution för skoglig zooekologi vid Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) i Umeå. 2003 startade ett projekt som använder GPS/GSM halsband istället för konventionella VHF-halsband. Den nya tekniken möjliggör dygnet-runt uppföljning samtidigt som alla kan följa djuren på nätet via sin egen hemdator. I dag ses märkningar av älg som ett viktigt verktyg som bidrar till en bättre förvaltning där alla kan vara delaktiga.

Projektets syfte är att studera älgars hemområde, bete, vandringar mellan sommar och vinterområden, habitatval och -utnyttande, rörelsemönster, kalvningen och kalvöverlevande, samt effekter av mänsklig störning. Älgprojektet jobbar med data från tre olika delprojekt som alla kan följas på nätet. Sedan augusti 2005 studerar vi också hur olika typer av mänsklig aktivitet påverkar älgar. En doktorand studerar hur älgars habitatval, rörelsemönster och dygnsaktivitet påverkas när älgar störs med snöskoter, skidor, människa eller med jakthund. Studien fokuserar på beteenderelaterade frågor såväl som på förvaltningsrelaterade frågeställningar.

Förvaltning av älg i Västerbotten

Projektet förvaltning av älg i Västerbotten pågår sedan 2003 i samarbete med Länsstyrelsen, Västerbotten, Markägaregruppen och Jägareförbundet Västerbotten. Årligen utrustas 25 älgkor med halsband. De flyttas varje år till en ny population. Än så länge har älgkor märkts i Åsele, Nordmaling, Hällnäs och 2007 i Malå. Tyngdpunkten ligger på hemområden, bete och vandringar.

älgarNymärkt älg i fjällmiljö (foto: Wiebke Neuman)

Älg i MittSkandia

Älg i MittSkandia är ett norskt-svenskt gränsövergripande Interregprojekt som började hösten 2004. Älgkor och tjurar har märkts i sommarområden för att kunna följa deras förflyttningar till vinterområden. Projektet jobbar med tre huvuddelar; samförvaltning, turism och forskning. SLU är ansvariga för forskningsdelen och studerar särskilt vandringsbeteende, habitatval, hemområden, kalvning och deras överlevande, samt spridning och utfodring.

Älgförvaltning i Norrbotten

I Norrbottens pågår förvaltningsprojekt av älg i Norrbotten som leds av Jägareförbundet Norrbotten med SLU som vetenskaplig utförare. I projektet är älgkor och tjurar märkta och liksom i det västerbottniska älgförvaltningsprojektet, studerar projektet i vandringar och hemområden.

2009-09-02 2018-09-07