Nu har Svenska Jägareförbundet återrapporterat det allmänna uppdraget från 2013.

Nu har Svenska Jägareförbundet återrapporterat det allmänna uppdraget från 2013

Återrapporteringen 2013

Nu kan du läsa Svenska Jägareförbundets återrapportering av det allmänna uppdraget från 2013.

2014-03-31

Jägareförbundet innehar och redovisar här allmänna uppdraget. Uppdraget går tillbaka till 1938 och har sedan dess beslutats av riksdagen även under 1951 och senast år 2000. Innehållet i dagens uppdrag är av riksdag och regering sammanfattat till ett ansvar att leda delar av den praktiska jakten och viltvården.

Redan från starten var ett av syftena att med välutbildad personal med spridning över landet föra ut kunskap och förbättra jaktlig samverkan.

Särskilt prioriterade områden i beslutet om bidrag ur Viltvårdsfonden för 2013 har varit att stödja en ny ekosystembaserad förvaltning av älg, stärka den lokalt baserade förvaltningen av vildsvin och hjortar, informera om hantering av kött samt vikten av trikinprovtagning av vildsvin och björnar.

Svenska Jägareförbundet har dessutom prioriterat arbetet med att verka för en god etik vid all jakt med hund.

Svenska Jägareförbundets i allmänhetens tjänst för det vilda.