Jägarskolan - Allt du behöver för att ta jägarexamen – vann 2020 års publishingpris. Foto Ulrika Karlsson-Arne

Jägarskolan vann prestigefyllt pris

Jägarskolan - Allt du behöver för att ta jägarexamen – vann med motiveringen "För ett innehållsrikt och väl presenterat läromedel – mitt i prick!" 2020 års Publishingpris i kategorin Handböcker och läromedel. – Väldigt roligt såklart. Det känns som ett kvitto på att vi lyckades när vi försökte göra den nya boken välkomnande, intressant och modern, säger författaren Ulf Lindroth.

2020-11-10

Bakom produktionen av Svenska Jägareförbundets utbildningsbok finns en arbetsgrupp som tillsammans med Ulf Lindroth jobbat fram en innovativ och modern bok. Den ska förklara varför och hur vi jagar, och att det är okej att jaga. Nu gav det resultat även utanför jägarleden.
– Vi har jobbat mycket med text och layout men också illustrationer, foton och inte minst film- och ljudfilmer via QR-koder, så en liknande jägarexamensbok har inte funnits tidigare, säger Ulf Lindroth.
I teamet bakom boken finns bland andra Anja Sundberg på FRI reklambyrå i Umeå, som står bakom den grafiska formen och projektansvarig Ulf Johansson, som är nationellt utbildningsansvarig på Svenska Jägareförbundet:
– Väldigt roligt att en bok om jakt tar sig in på en nivå som denna, det är stort och väldigt kul för alla inblandade som lagt ner ett otroligt fint arbete på detta, under tre års tid, säger Ulf Johansson.
Det var förra året som Svenska Jägareförbundet släppte den fjärde versionen av Jägarskolan. Den är fylld med många illustrationer och praktiska tips. Tanken är att du i princip ska kunna hålla boken i handen när du jagar som ett uppslagsverk eller för att få tips.
– Det är förstås extra roligt att en bok om jakt står sig så bra mot alla andra läromedel och fackböcker därute. Det juryn säger är ju att det inte bara är en bra jägarexamensbok utan årets bästa läromedel, avslutar Ulf Lindroth.
Svenska Jägareförbundets utbildningsbok Jägarskolan har alltid hållt hög klass, men den senaste versionen är något extra.
– Vi är naturligtvis från ledningens sida stolta över att ha en så kompent och duktig personal som tillsammans med författare och arbetsgrupp har gjort en produkt som bryter ny mark och vinner pris. Det är fantastiskt roligt och hedrande för alla inblandade, säger generalsekreterare Bo Sköld.

Arbetgsgruppen bakom boken:
FRI reklambyrå i Umeå på uppdrag av Svenska Jägareförbundet. Ulf Lindroth (författare). FRI reklambyrå: Anja Sundberg (AD, grafisk formgivare). Hans Larsson, Lennart Molin, Per-Anders Nilsson och Rolf Svensson (illustratörer). Svenska Jägareförbundet: Ulf Johansson (projektansvarig). Den grafiska formen står FRI reklambyrå i Umeå för.

Länk till fler vinnare av Publishingpriset

Ulrika Karlsson-Arne