Förbundsnyhet

Vinnarna av Jaktgalan 2023: Tony Kristoffersson, Helena Lyckoskog, Ståndskallets kennel, Häggingåsens Minna, Carl Kvaldén, Julius Berg, Anna Johansson och Karl Hedin. Bildmontage: Allt om Jakt & Vapen.

Här är Jaktgalans vinnare

Jakthundsuppfödare, viltvårdare och andra eldsjälar inom jakt hyllades när Jaktgalan 2023 arrangerades för fjärde året i rad. Efter flera år med digital produktion på grund av pandemin, kunde nu alla träffas för en galakväll i Järvsö, Hälsingland och vinnarna i de olika kategorierna fick ta emot fina priser från sponsorerna.

2023-03-19

Jaktgalan är ett event som lever året runt och är ett samarbete mellan tidningen Allt om Jakt & Vapen och Svenska Jägareförbundet. Ett positivt sätt att lyfta Sveriges jägare och jakten inom olika områden, som bland annat hund, viltvård, trafikeftersök och jakt.

– Det finns mängder med ideella insatser inom svensk jakt som är värda att uppmärksammas. Då är det extra kul att få träffas så här och lyfta varandra. Jaktgalan inspirerar till att stå upp för säker jakt, etik, viltvård, jakthundar och mycket annat. Det utvecklar oss jägare och gör jakten ännu bättre, säger Ulrika Karlsson-Arne, kommunikatör Svenska Jägareförbundet.

Ett bra exempel på det är Anna Johansson som blev ”Årets Jägare”. Hon tillhör den yngre jägargenerationen som lyssnar och lär av de äldre, men också förnyar och tar det gamla in i en modern tid. Fokus ligger på god etik och att visa viltet respekt med fina bilder.

– Jag blandar olika jaktformer under året och har fokus på upplevelsen, snarare än antal fällda vilt. Det är alltifrån harjakt med stövare till älgjakt med löshund, toppfågeljakt ensam eller tillsammans med andra, säger Anna Johansson.

”Årets eftersöksjägare” blev Helena Lyckoskog som brinner för hundar och utbildning.

– Att just det här priset delas ut har förhoppningsvis ökat medvetenheten hos dem som kanske inte är så insatta i vårt arbete längs vägarna vid viltolyckor, det är väldigt viktigt. Jag är oerhört tacksam att ta emot priset och så glad att vi var två kvinnor i finalen dessutom, säger Helena Lyckoskog.

Jägarkåren röstar fram vinnarna

Allt startar på sommaren genom att den svenska jägarkåren får nominera dem de tycker förtjänar ett pris. Sedan väljer en jury ut fem nominerade i respektive kategori som jägarkåren får rösta på.
Dagarna innan den stora galan har det publicerats införavsnitt där programledare, juryrepresentanter och sponsorer avslöjat finalisterna, de två som fått flest röster i sin kategori. Dessa finalister blev sedan inbjudna till Jaktgalan där de slutgiltiga vinnarna presenterades. Programledare för galakvällen var precis som föregående år Marcus Nolfelt och Katharina Olsson.

– Vi vill passa på att skicka ett stort tack till alla inblandade i Jaktgalan. Svenska Jägareförbundet, Toppenjakt, juryn, alla våra sponsorer, alla nominerade, alla som var med på festen och sist men inte minst alla våra följare och tittare. Tack för att ni är med och gör den här galan möjlig, säger Katharina Olsson, marknadschef på tidningen Allt om Jakt & Vapen.

Här är årets vinnare:

Tony Kristoffersson – Årets Viltvårdare 2023

Motivering: Tony Kristoffersson är en jägare och en viltvårdare med ett svåröverträffat engagemang. Han har gjort stora insatser under många år, framför allt när det kommer till att hålla rovdjursnivåerna nere till förmån för övrigt småvilt genom bland annat grytjakt tillsammans med sina hundar. Tony har även lärt upp många jägare och visat dem tjusningen med rovdjursjakt och viltvård genom att de har fått följa med honom och hans hundar och fått skjuta sina första rävar, mårdar och grävlingar.

Helena Lyckoskog – Årets Eftersöksjägare 2023

Motivering: Helena är en eftersöksjägare med hjärtat på rätta stället. I tid och otid åker hon ut på larm om påkörda djur. Tid på dygnet, årstid eller väder spelar ingen roll. Helena och hennes tax Stina har tillsammans hittat ett stort antal djur och utöver detta håller Helena i utbildningar, kurser och har även skrivit två böcker. Detta till trots tar hon sig alltid tid för att åka ut när hon behövs. Helena är en duktig eftersöksjägare och en mycket god förebild.

Ståndskallets kennel - Årets Jakthundsuppfödare 2023

Motivering: Marcus Jarblad, ägare av Ståndskallets kennel, föder framgångsrikt upp karelsk björnhund. Hans morfar Kjell startade kenneln redan 1972 och sedan 2011 är Marcus den som för arvet vidare. Kenneln har bland annat erhållit Svenska Älghundklubbens uppfödardiplom och Svenska Björnhundklubbens utmärkelse för bästa uppfödare ett antal gånger. Idag har kenneln tre avelstikar, varav alla är dubbelchampion. Den äldsta tiken, Ståndskallets Axa, har fått ta emot Svenska Älghundklubbens avelsdiplom och kennelns pris­tagar­procent ligger på cirka 50 procent på de senaste sex kullarna. Marcus vision är att föda upp mentalt starka och friska hundar med bra och tidig jaktlust med god exteriör. Genom att omsorgsfullt välja täckhundar till sina välmeriterade tikar får han fram goda jakthundar i en liten ras, vilket gör de hela än mer imponerande.

Häggingåsens Minna - Årets Jakthund 2023

Motivering: Finskspetsen Häggingåsens Minna blev Nordisk Mästare 2021 med fantastiska 96 poäng båda dagarna. Det har tidigare aldrig hänt att en hund presterat så väl och vunnit båda dagarna på NM. Minna är förutom Nordisk Mästare även Svensk-, Finsk- och Internationell jaktchampion. Minna är en för rasen viktig tik som har lämnat elva avkommor efter sig, där merparten visat sig vara mycket duktiga jakthundar. En av dem är redan Svensk ­Jaktchampion. Minna är även en mycket social och trevlig hund utanför jakten.

Carl Kvaldén - Årets Eldsjäl 2023

Motivering: Carl Kvaldén är en eldsjäl som använder jakten för att göra insamlingar till välgörande ändamål. Han har flera år i rad dragit in stora summor pengar till bland annat Barncancerfonden. Utöver detta är han flitig när det gäller att ge nya och marklösa jägare chansen till jakt. Han kan beskrivas som en osjälvisk och viktig person inom jägarsverige.

Julius Berg - Årets Mediaprofil 2023

Motivering: Julius Berg driver YouTube-kanalen Fotojakt, där han med glimten i ögat och med småländsk dialekt jobbar hårt för att lyfta fram det unika med jakt med drivande hundar. Han brinner verkligen för allmogejakten och hans filmer ger utöver underhållningen även tittarna god insikt i hur denna typ av jakt går till.

Anna Johansson - Årets Jägare 2023

Motivering: Anna tillhör den del av den yngre jägargenerationen som lyssnar och lär av de äldre, ger deras jakttraditioner fortsatt liv men också förnyar och tar det gamla in i en modern tid. Harjakt med stövare, toppfågel, älg med löshund och lodjursjakt ensam eller tillsammans med andra. Så blandas olika jaktformer under året, alltid med god etik och fokus på helheten, snarare än antal fällda vilt. Anna är ett föredöme för den nya jägargenerationen.

Karl Hedin - Juryns pris 2023

Motivering: Karl Hedin tilldelas Juryns pris på Jaktgalan 2023, för att han på ett sakligt och insatt sätt, oförtrutet tagit striden för sina rättigheter som jägare och som medborgare. Trots tvivelaktigt agerande och hårt motstånd från myndighetsutövare har han inte vikt sig. Karl har i stället lyft problemet med myndigheters syn på jakten och jägarna i media, vilket gjort honom till en förebild inom den svenska jägarkåren.

Om du inte sett livesändningen eller införavsnitten så finns de tillgängliga på Allt om Jakt & Vapens YouTube-kanal.

Jaktgalan 2023