Landet runt

Jaktvårdskretsarna i Gästrikland bjöd in till mässa med föreläsningar av Rasmus Boström. Foto: Jörgen Linander

Jaktmässa med föreläsningar om rovdjursjakt

GÄVLEBORG Den 10 juni bjöd jaktvårdskretsarna i Gästrikland in till en kombinerad dag med föreläsningar och jaktmässa.

2023-07-06

Den erfarna rovdjursjägare Rasmus Boström höll två föredrag om jakt på våra stora och små rovdjur på Västerbergs folkhögskola i Storvik.

Klockan 09.00 öppnade mässområdet och strax före 10.00 hälsade Jägareförbundet välkomna innan Rasmus höll sitt första föredrag. Efter ett mindre uppehåll visade Jägareförbundet Gävleborg inventeringsresultat på björn och varg och diskuterade den kommande jakten. Dessutom presenterades den nya projektgruppen H.Ä.L.G.Ä (Hållbar Älgförvaltning i Gävleborg).

Sen blev det ett litet lunchuppehåll då folkhögskolan hade sin restaurang öppen så folk kunde köpa fika och mat efter att man vandrat omkring på mässområdet. Sedan körde Rasmus ett till föredrag på eftermiddagen innan mässområdet stängde kl 16.00.

Det var gratis inträde för medlemmar i Svenska Jägareförbundet och barn upp till 15 år. Övriga fick betala en symbolisk summa på 100 kr eller lösa ett medlemskap i entrén. Ca 100 personer besökte dagen varav fem betalade inträde, så många medlemmar tog tillfället i akt att utnyttja sitt medlemskap.

Utställare på plats var:

NVR med eftersöksjägare K-G Leander

Studiefrämjandet Gävleborg

Länsstyrelsen Gävleborg

Interjakt Hedesunda

Gestrike Vilthägn

Älgparken i Ockelbo

Ockelbo Jakt & Skytteklubb

Älgripans Hundcenter

Ekmans i Hedesunda

Bilhörnan i Sandviken

De deltagande jaktvårdskretsarna var:

Sandviken Norra

Gävle södra

Ockelbo

Hofors-Torsåker

Årsunda-Österfärnebo

Gävle Norra

Jaktvårdskretsarna vill tacka Rasmus, Västerbergs folkhögskola, utställarna och alla besökare för en trevlig dag. Detta med kretssamverkan är nog något vi kommer att göra om!

Jörgen Linander