Landet runt

Större kunskap om lokalt viltkött och kanske några framtida jägare kan vara några av de positiva resultaten av Vildsvinsprojektet i Dalarna. Foto: Lennart Hansson/Mostphotos

Barn bjöds på vildsvinslunch

Som del i ett vildsvinsprojekt fick eleverna på Skogsboskolan i Avesta, Dalarna möjligheten att smaka på vildsvinskött från vildsvinshelgen som hölls i augusti.

2024-03-01

Som en del i Vildsvinsprojektet Jägareförbundet Dalarna driver tillsammans med LRF Dalarna så serverades en lunch till eleverna på Skogsboskolan i Avesta den 20 februari. Köttet kom från den vildsvinshelg som genomfördes i Södra Dalarna i augusti. Ungefär 450 elever fick njuta av en stroganoff på vildsvin och vildsvinsbiffar. Förutom elever så fick även lokala politiker prova vildsvinskött till lunch.

På plats fanns Torbjörn Andersson från Jägareförbundet Dalarna, Hanne Kringstad jaktvårdskonsulent i Dalarna och projektledare Helena Tysk. De hade med sig ett bogmontage, ett skinn, några betar, informationsmaterial och inte minst ”gnuggisar” (barntatueringar). Nyfikenheten var stor och också aptiten på köttet som serverades. Innan lunchen hade elever på fritids förberett med information om vildsvin i matsalen samt ett antal bilder på vildsvin.

Förhoppningsvis har vi några framtida jägare och en större kunskap om lokalt viltkött i Avesta.

Hanne Kringstad, jaktvårdskonsulent