Landet runt

Prova-på-jakterna med Jägareförbundet bjuder både på spännande upplevelser och trevlig samvaro. Foto: Privat

Många prova-på-jakter med Jägareförbundet Norrbotten hösten 2023

Jägareförbundet Norrbotten bjuder även i år in till ett antal prova-på-jakter i länet under hösten. Som ung eller ny jägare finns en rad jakter att välja bland där jakt med hund är ett stående tema.

2023-06-20

Först ut är Jakt för alla som i år kommer anordnas i Siknäs utanför Kalix 13/9. Jakt för alla är utformad så att även personer med funktionsvariationer kan delta på lika villkor.

På länsföreningens jaktmark Storspiken norr om Boden anordnas det två dagar med älgjakt där nya jägare kan följa med som passkytt med eget vapen, uppsiktsjaga eller sitta med någon fadder. Datum för dessa är 19/9 och 21/10.

På samma mark ordnas även en harjakt med stövare 26/9 i regi av Jägareförbundet Boden.

I oktober körs en hel helg med älgjakt för tjejer och JAQT närmare bestämt 13-15/10. För mer info och anmälan kontakta ordförande i Jägareförbundet Luleå Emma Edberg.

Under hösten kommer även Unga jägare och Andreas Nordlund från Boden återigen anordna harjakt med drivande hund på  natursköna Seskarö i Haparanda skärgård. Under 2022 deltog fler än 30 jägare.

Detta är bara ett axplock av de aktiviteter som Jägareförbundet Norrbotten har planerat för nya jägare och fler aktiviteter anordnas även på kretsnivå så kontakta din närmaste krets för fler aktiviteter och jakter.

Håll utkik på länsföreningens hemsida och Facebook för datum och anmälan. Och du glömmer väl inte att som medlem i Jägareförbundet har du även möjlighet att jaga småvilt på länsföreningens jaktmark? Kontakta markfogde johan.hagglund@jagareforbundet.se  010-584 76 07 för anmälan och mer info.