Pressmeddelande

"EU-dom öppnar för vargjakt"

Förvaltningsrätten i Karlstad gjorde fel där den stoppade årets vargjakt. EU-domstolen har idag konstaterat att Århuskonventionens regler om tillgång till rättslig prövning i miljöfrågor inte har direkt effekt inom EU-rätten. Det innebär att Kommissionen inte har rätt att lägga sig i EU-länders regler för överklaganden, exempelvis vid licensjakt på varg.

2015-01-13

EU-domstolen har idag konstaterat att Århuskonventionens regler om tillgång till rättslig prövning i miljöfrågor inte har direkt effekt inom EU-rätten. Det innebär att Kommissionen inte har rätt att lägga sig i EU-länders regler för överklaganden, exempelvis vid licensjakt på varg. Förvaltningsrätten i Karlstad gjorde därmed fel när den stoppade årets vargjakt.

– Svenska Jägareförbundet har hävdat att Förvaltningsrätten inte hade rätt att stoppa årets vargjakt. Länsstyrelsens beslut ska enbart kunna överklagas till Naturvårdsverket vilket Förvaltningsrätten ifrågasatt med hänvisning till EU-rätten. Detta argument har nu underkänts av EU-domstolen i ett annat ärende, säger Bo Sköld, generalsekreterare för Svenska Jägarförbundet.

EU-domstolen har i två domar konstaterat att eftersom Århuskonventionen inte har implementerats i EU-rätten så är det upp till medlemsstaterna att själva bestämma hur de ska hantera konventionen. EU-domstolen fastställer att Århuskonventionen ger myndigheter, inte enbart domstolar, rätt att vara överklagandeinstans. Därför ska svensk lagstiftning gälla när man ska överklaga beslut om till exempel vargjakt. Den svenska lagstiftningen säger att Naturvårdsverket ska avgöra överklaganden av länsstyrelsernas beslut – inte domstolar.

– Vi utgår ifrån att Kammarrätten i Göteborg underkänner Förvaltningsrättens inhibering av vargjakten och därmed kan vi inleda licensjakten omedelbart, säger Bo Sköld.

– Svenska Jägareförbundet uppvaktade i måndags kommissionen för att påtala att de gör fel i att driva en process mot Sverige i den här frågan. EU-domstolen har nu bekräftat vår uppfattning, säger Bo Sköld.

För mer information kontakta:

Bo Sköld, generalsekreterare Svenska Jägareförbundet, 072-541 59 64

Ola Wälimaa, sakkunnig i frågan, förbundsjurist 070-330 06 22