Pressmeddelande

Du kan laga i stort sett allt med älgkött och annat viltkött. Här en härlig gulaschgryta. Foto: Lena Runer

​Dags att byta till älgkött!

På måndag den 8 oktober startar älgjakten i södra Sverige. Och älgjakten i landet ger cirka 11000 ton klimatsmart och näringsrikt viltkött. Ett kött som är svaret på vad många unga efterfrågar på tallriken. För de flesta rätter du lagar med kött - kan lika väl tillagas med det naturliga viltköttet.

Måndag 8 oktober börjar älgjakten i södra Sverige. Foto: Mostphotos

2018-10-05

- Framför är det yngre konsumenter som säger att de kommer dra ner på sin köttkonsumtion och istället äta mer vegetariskt. Och då är viltkött ett alternativ som tillgodoser allt de önskar, enligt Christina Nilson-Dag på Svenska Jägareförbundet.

– Viltkött är ett livsmedel direkt från naturen, utan tillsatser och antibiotika. Inga plågsamma djurtransporter. Älgen äter själv blad, rötter, knoppar och bark… så det är som att äta förädlad natur, tycker jag. Och dessutom är viltkött magert, näringsrikt och utsökt gott.

Enligt Matrapporten 2018, som Food & Friends ger ut årligen, ser man en ökning av intresset för mat och matlagning hos yngre målgrupper. Bland de mest populära maträtterna är det köttbullar, lasagne, hamburgare, tacos och spagetti med köttfärssås som ligger i topp.

- Alla dessa maträtter kan man med fördel laga med älgkött, säger Christina.

Men hon har också noterat att gamla hederliga recept såsom långkok, köttsoppa och grytor är populära igen vilket kanske beror på att det nu finns sous vide-kokare och annan teknisk köksutrustning som underlättar.

Älgkött är ju dyrare än annat kött. Har man råd med det?

-Man behöver ju inte äta lika mycket kött, en liten bit räcker och då med högre kvalitet, svarar Christina Nilson-Dag. För mig blir valet enkelt, ett viltkött som kommer från djur som levt i det fria. Och jag rekommenderar att man inte köper de dyraste köttdetaljerna. Prova gryta på lägg nästa gång, det är jättegott.

Svenska Jägareförbundet arbetar också för att mer viltkött ska nå ut till konsumenterna. Nu pågår flera projekt som ska få allmänheten att upptäcka att viltkött är både gott, nyttigt och lätt att tillaga.

Vill du veta mer?

Kontakta gärna christina.nilson-dag@jagareforbundet.se, 070 738 8306

Älgjakten i Sverige ger cirka 11 000 ton klimatsmart och näringsrikt viltkött. Foto: Hanna Oscarsson