Press

Så gör du vid en viltolycka

PRESSMEDDELANDE. Var nionde minut – året runt, dygnet runt – sker en viltolycka. Föraren blir ofta rädd, chockad och orolig för djuret man kört på. Men det finns hjälp att få.

2022-01-26

Ett av Svenska Jägareförbundets viktigaste uppdrag är att se till att det finns eftersöksekipage som kan söka reda på trafikskadat vilt. Du ger eftersöksjägaren de bästa möjligheterna att finna djuret om du märker ut platsen där djuret lämnade vägen och försvann. Då vet han eller hon var de ska börja söka.

– När det är gjort ska du ringa 112 och meddela polisen att en viltolycka inträffat, säger Markus Olsson, nationell samordnare för viltolyckor på Svenska Jägareförbundet. Först då registreras händelsen och polisen kan skicka ut ett eftersökekipage till platsen. Du behöver dessutom polisens händelsenummer för att eventuellt anmäla skador din bil fått till ditt försäkringsbolag.

Bilförare måste anmäla viltolyckor med älg, rådjur, kronhjort, dovhjort, utter, vildsvin, mufflonfår, björn, varg, järv, lo, och örn till polisen. Så även om du tycker att du bara snuddat ett rådjur med bilen måste du anmäla olyckan.
Det går bra att märka ut platsen med en plastpåse, halsduk eller något annat du råkar ha i bilen. Huvudsaken att det syns från vägen så att eftersöksjägaren inte behöver slösa tid på att leta efter olycksplatsen.

– Att märka ut platsen tydligt är faktiskt det bästa trafikanter kan göra för att göra djurens lidande så kort som möjligt, säger Markus Olsson.

Hur undviker man viltolyckor?

– Anpassa hastigheten till siktförhållandena. Djur kan vara svåra att upptäcka i mörker, skymning eller gryning – och det är då de rör sig som mest, förklarar Markus Olsson.

Platser där trafikeftersök pågår är märks med skylten VILTOLYCKA. Kanske ser du också människor i varselkläder och hundar som befinner sig vid sidan av vägen. Hjälp till att göra deras arbetsplats säker genom att sänka farten och ge dem gott om utrymme att göra sitt jobb. Stanna inte för att filma/fotografera, då stör du bara dem.

VILTOLYCKSREMSOR

Det finns också särskilda viltolycksremsor som du kan hämta på tex polisstationer, bilprovningar och Trafikverkets regionkontor. De finns också att ladda ner på www.viltolycka.nu för utskrift.

För mer information: Markus Olsson, Svenska Jägareförbundet 070-339 90 35