Press

Regeringens promemoria går ut på att tillåta skyddsjakt på eget initiativ på vuxna djur under den korta fredningstid på två månader som finns under föryngringstiden samt tillåta användning av drönare vid skyddsjakt. Foto: Madeleine Lewander

Oetiskt att tillåta drönare vid jakt

PRESS. Landsbygdsminister Peter Kullgren (KD) vill tillåta användning av drönare vid skyddsjakt efter vildsvin. Förslaget är ute på remiss och Svenska Jägareförbundet protesterar högljutt.
– All form av jakt ska vara hållbar och ske på ett etiskt sätt. Förslaget – att tillåta motordrivna hjälpmedel – bryter mot all jaktetik och svensk jakttradition, säger förbundsordförande Peter Eriksson.

Svenska Jägareförbundets ordförande Peter Eriksson. Foto: Magnus Rydholm

2024-09-20

Den 11 juli skickade regeringen ut en promemoria om att underlätta skyddsjakten på vildsvin. Förslaget går ut på att tillåta skyddsjakt på eget initiativ på vuxna djur under den korta fredningstid på två månader som finns under föryngringstiden samt tillåta användning av drönare vid skyddsjakt.

Svenska Jägareförbundets ordförande Peter Eriksson anser att förslaget gör vildsvin till skadedjur och att det äventyrar det folkliga förtroendet som finns för jakt och jaktmetoder i Sverige samt att det redan finns tillräckligt med verktyg för vildsvinsförvaltningen.

Han förklarar att jägare och allmänhet ser jakt som ett lokalt, småskaligt och hållbart brukande. Förslaget riskerar göra jägarna till skadedjursbekämpare.
Önskemålet kommer från Lantbrukarnas Riksförbund (LRF), som även vill att vildsvinstammen minskas med 90 procent.
Svenska Jägareförbundet saknar tydlighet och en diskussion kring hur långt LRF och regeringen är beredda att gå.
– Vad blir nästa steg? Vill man ha helikopterjakt och gift? Etiska gränser är inte förhandlingsbara. Man kan ju inte kompromissa med sitt samvete, säger Peter Eriksson.

Svenska Jägareförbundet har under lång tid påtalat behovet av ett bättre samarbete för att hantera vildsvinen. Framför allt behövs samarbetet mellan markägarna, som äger jakträtten.
– Markägarna behöver komma överens om den lokala stammens storlek. Det största bristen idag är markägarnas oenighet om hur många vildsvin det ska finnas. Den frågan kan jägarna aldrig lösa – oavsett vilka metoder som tillåts. För det är markägarna som bestämmer, inte jägarna, säger Peter Eriksson.
– All jakt ska vila på sunda etiska avvägande och hänsynstagande till viltets förutsättningar och dess självklara plats i naturen. Detta gäller även skyddsjakt. Vi kan inte ha en viltförvaltning som bryter mot etiska grundläggande principer. Därför borde landsbygdsministern dra tillbaka förslaget, säger Peter Eriksson.

För mer information:

Peter Eriksson, förbundsordförande, 070–332 15 70